Arabistan, Tebuk/Hisma حسمی ’da Câhiliye Devrine, Sahabe ve Tâbiîne Ait Kaya Yazıtları ve Tercümeleri
Arabistan, Tebuk/Hisma حسمی ’da Câhiliye
Devrine, Sahabe ve Tâbiîne Ait Kaya Yazıtları ve Tercümeleri
Bu çok çok değerli
keşiflerinden ve paylaşımlarından dolayı Arkeolog/Epigrafist/Tarihçi
فريق الصحراء
@AlsahraTeam 'a teşekkürü borç biliriz
شكراً جزيلاً لفريق
الصحراء
@AlsahraTeam
لأجل اكتشافاتهم و تغريداتهم و
مشاركاتهم و قراءتهم القيّمة للنقوش الاسلامية المبكرة
1. Arabistan,
Tebuk/Hisma حسمی ‘da Ashâb-ı Kirâmdan Hz.
Resul-i Ekrem’in Amcazâdelerinden Ebu Nebka Abdullah bin Alkame bin El-Muttalib
bin Abdimenâf’a (R.A) ait Câhiliye devri kaya yazıtı ve tercümesi
بسمك اللهم
أنا عبدالله بن علقمة
اوصي ببرالله
و الرحم
...
Allahım İsmin İle!
Ben Abdullah bin Alkame, iyilik/ihsan
üzere, Allah’a itaat içinde olmayı ve sıla-i rahim sahibi olmayı
tavsiye/vasiyyet ediyorum.
Notlar:
Ebu Musa’nın tahric ettiği
rivâyete göre Hz. Resul-i Ekrem (S.A.V) Hayber’in ganimetinden Ebu Nebka
Abdullah bin Alkeme bin El-Muttalib bin Abdimenâf’a 50 deve yükü hisse/pay
verir. Bu Taberi’de de yer alır. Ez-Zubeyr bin Bekkâr’a göre El-Alâ ve Huzeym adlı
iki oğlu olmuş olup ikisi de Yemâme Muharebesinde şehid olmuşlar.
رضي الله عنهم
https://hadithtransmitters.hawramani.com/%d8%a7%d8%a8%d9%88-%d9%86%d8%a8%d9%82%d8%a9/
2- Yazıtın başında Besmele
yerine Cahiliyye devrinde kullanılan şekli ile
بسمك اللهم Bismikellahumme ifâdesi kullanılmıştır.
Nitekim, Beni Mahzûm’dan Abduşems bin El-Muğire’ye ait, Ahnes bin Avf’a ait Câhiliye
devri kaya yazıtlarında da Besmele yerine بسمك
اللهم Bismikellahumme ifadesi yazılmıştır:
https://mufity.blogspot.com/2021/01/arabistanda-mekke-i-mukerreme.html
https://mufity.blogspot.com/2024/07/arabistan-tebuk-ile-el-ula-arasnda-en_16.html
3.
Şâir Musafi’ bin
Abdimenaf’a ait Câhiliye devri kaya yazıtı
بسم اله أنا مُسَفِع
بن عبد منف ربّنا اغفر لنا
İlah’ın adıyla
Ben Musafi’ bin Abdimenaf.
Rabbimiz bizi mağfiret eyle/bağışla
Yazıtın bir hayli erken
döneme ait, Cahiliye devri yazıtı olduğu belirgin bir şekilde görülmektedir.
Yazıtta Allah الله yerinde İlah
اله yazılmıştır. Yazıtta gerek ilk ad olan
Müsafi’ adında harf-i medd olan elif ا
erken dönem yazıtlarında olmadığı gibi resmedilmemiş, مسفع
olarak resmedilmiştir.
Abdimenâf adında da yine erken dönem imlasına mutabık olarak, عبدمنف şeklinde elif ا resmedilmemiştir.
Musâfi’ bin Abdimenâf
adına gelince: Kaynaklarda Muhadremînden
مسافع
بن عبد مناف بن وهيب بن حذافة الجمحي وهو من المخضرمين
Musâfi’ bin Abdimenâf bin Vehîb bin Huzâfe
El-Cemahî adına rastlanılmaktadır. Şâir olduğu kaydedilmiş. Validesinin de
Abdullah bin Sabî’in kızı Esma olduğu belirtilmiştir.
Rivâyete göre Musâfi’ bin Abdimenâf Bedir
Gazası sonrasında, Mekkeli Müşrikler adına Beni Malik bin Kinâne kabilesine
gidip, okuduğu şiirlerle onları Hz. Resul-i Ekrem (S.A.V) ‘e karşı savaşa
tahrik, teşvik ve davette bulunmuş.
4.
Arabistan-Tebuk'un
kuzeybatısında Becde köyünde, Ashâb-ı Kirâmdan/Ensardan Sa’d bin Ubâde’nin
(R.A) ahfadından hadis râvisi Said bin Amr bin
Şurahbil bin Said bin Sa’d bin Ubâde El-Ensârî’ye âit erken İslâmi dönem
kaya yazıtı ve tercümesi
هذا ما شهد به
سعيد بن عمرو بن شر
حبيل الأنصري انّه
لا اله الا الله و ا
نّ محمّد (اً) عبده و
رسوله
Bu, Said
bin Amr bin Surahbbil El-Ensarî’nin Allah’dan başka/gayri İlah olmadığına ve
Muhammed’in O’nun Kulu ve Resulü olduğuna şehadet getirdiğidir.
Said bin Amr bin Şurahbil
bin Said bin Sa’d bin Ubâde El-Ensârî Hazrec’den ve Medine ehlinden olup
güvenilir râviler meyanında zikredilmiştir. Said bin Amr bin Şurahbil hakkında
bakınız:
https://al-maktaba.org/book/1719/6934
5-
Ebu Cahş Muhammed bin
Musa’ya ait kaya yazıtı
أنا ابو جحش محمد بن موسى بالله أؤمن
وهو ربي
Yazıt hattı güzel olarak
yazılmış olup, Ebu Cahş künyesi garabet arzetmektedir. Zira جحش Cahş Arapça’da Sıpa, Tay anlamlarına gelmektedir. Cahiliye
döneminde kullanılmış olan bu isimler İslâm’dan sonra terk edilmiştir.
Şu yazıta da bakılabilir.
6-7 - Cahş bin Cebele
El-Fihri ve Halid bn Rafi’ El-Cuhenî’ye ait kaya yazıtı
اللهم اغفر لجحش
بن جبلة الفهري
Allahım! Cahş bin Cebele
El-Fihrî’yi mağfiret eyle
Cahş ve Cebele, her iki
isim İslâm öncesinde şayi’ olan isimlerdendir. İslâm sonrasında bu isimler terk
edilmiştir. Bu yazıt muhtemelen çok erken İslâmi döneme ait bir yazıttır.
Fihr’e gelince. Fihriler Kureyş’in bilinen bir kabilesi olup, bir çoğu erken İslâmi dönemlerde Mağrip ve
Endülüs’e göç edip yerleşmişlerdir. İbn Hazm “Endülüs’te Fihrilerden çok sayıda
kimse vardır” diye kaydetmektedir.
Fihrîler El-Hâris bin
Fihr’e dayanan Kureş’in bilinen bir koludur. Fihr فهر Hz. Resul-i Ekrem (S.A.V) ‘in onuncu dedesi olup,
oğullarından Gâlib غالب Hz. Resulullah (S.A.V) ‘ın dokuzuncu dedesidir. Fihrîler
nisbesi genellikle Fihr’in oğullarından El-Hâris’in soyundan gelenlere nisbe
olmuştur.
Nitekim Endülüs’te bulunan
Ahmed bin Fihrî’ye ait 25 Cemaziyelevvel 209/23 Eylül 824 Tarihli mezar
kitabesi de bunu doğrulamaktadır.
https://mufity.blogspot.com/2018/08/ispanyaenduluste-25-cemaziyelevvel.html
7-
أنا خلد
ابن رفع الجهني
Ben Halid bin Rafi’
El-Cuhenî
تعليق
الاستاذ
عبد الله بن عبد العزيز السعيد
وممن ينطبق عليه هذا الإسم
الثلاثي:خالد
بن رافع بن مكيث الجهني ، ووالده رافع بن مكيث له صحبة. قال محمد بن
سعد : رافع بن مكيث بن عمرو بن جراد بن يربوع بن طحيل بن عدي بن الربعة بن رشدان
بن قيس بن جهينة ، أسلم ، وشهد الحديبية مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ، وبايع
تحت الشجرة بيعة الرضوان ، وكان مع زيد بن حارثة في السرية التي وجهه فيها رسول
الله صلى الله عليه وسلم إلى حسمى ، وكانت في جمادى الآخرة سنة ست . وبعثه زيد بن
حارثة إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم بشيرا على ناقة من إبل القوم ، فأخذها منه
علي بن أبي طالب في الطريق فردها على القوم ، وذلك حين بعثه رسول الله صلى الله
عليه وسلم ليرد عليهم ما أخذ منهم ، لأنهم كانوا قد قدموا على رسول الله صلى الله
عليه وسلم فأسلموا ، فكتب لهم كتابا . وكان رافع بن مكيث أيضا مع كرز بن جابر
الفهري حين بعثه رسول الله صلى الله عليه وسلم سرية إلى العرنيين الذين أغاروا على
لقاح رسول الله صلى الله عليه وسلم بذي الجدر . وكان مع عبد الرحمن بن عوف في
سريته إلى دومة الجندل ، وبعثه بكتابه إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم بشيرا بما
فتح الله عليه .
هذا وقد نشر الأستاذ محمد
المغذوي نقشاً لابن صاحب النقش في ضواحي المدينة هذا نصّه: انا سليمان بن
خالد بن رافع بن مكيث اسل الله الجنة
Yazıt sahibinin adına uyan
Hâlid bin Râfi’ bin Mekîs El-Cuhenî adına rastlanmaktadır. Râfi’ bin Mekîs
El-Cuhenî ise Ashâb-ı Kirâmdandır.
Ve burada yazıt sahibinin babası
seçkin sahabilerden ve Seriyelerdeki fetihleri tebşir eden elçi Râfi’ bin Mekîs
El-Cuhenî (R.A) ile ilgili özet bilgiden bir nebze bulacaksınız:
رافع بن مَكِيث بن عَمرو ابن
جَرَاد بن يَرْبُوع بن طُحَيْل
بن عَدِيّ بن الرُّبَعَة بن
رشدان بن قَيْس بن جُهَيْنة
Râfi’ bin Mekîs bin Amr
bin Cerâd bin Yerbû’ bin Tuhayl bin Adiy bin Er-Rube’a bin Reşdân bin Kays bin
Cuheyne
Müslüman olup, Resulullah
(S.A.V) ile birlikte Hudeybiye’de bulundu ve Bi’atu’r-Ridvân ağacı altında
bey’at edenlerden oldu. Resulullah (S.A.V)’ın Hicri 6. Senesi
Cemaziyelâhiresinde Hisma taraflarına gönderdiği Seriyyede Zeyd bin Hârise
(R.A) ile birlikte yer aldı. Zeyd bin Harise (R.A) onu Seriyye’de (zafer
kazanıldığından) müjde vermek üzere Resulullah (S.A.V)’a gönderir. Râfi’ (R.A)
üzerlerine Seriyye olaraksefer yaptığı topluluktan aldı develerden bir dişi
deve üzerinde yol alırken Ali bin Ebî Tâlib (K.V) yolda yetişip bu deveyi ondan
alır ve o topluluğa iade eder. Zira, Hz. Resul-i Ekrem (S.A.V) Hz. Ali (K.V)’yi
o kavimden/topluluktan alınan (ganimetlerin) onlara geri verilmesi için
gönderir. Çünkü onlar Resulullah (S.A.V)’in huzuruna gelip Müslüman olmuşlar ve
onlara bir ahidname de yazdırır.
Râfi’ bin Mekîs (R.A) aynı
zamanda Resulullah’ın (S.A.V) Kürz bin Câbir El-Fihrî
(R.A)’yi Resulullah (S.A.V)’ın develerini yağmalayarak sürüp götüren
El-Uraniyyîn üzerine Zu’l-Ceder’e gönderdiğinde onunla birlikte gitmiştir.
Dume’tu’l-Cendel’e olan
Seriyyesinde ise Abdurrahman ile birlikte bulunmuş Abdurrahman (R.A) onu
Seriyye muvaffakiyetle neticelenince müjde ulaştırmak için Resulullah (S.A.V)’a
göndermiştir. Ayrıca, Mekke-i Mükerreme’nin fethi gününda Beni Cuheyne Livâlarını/Sancaklarını
taşıyan dört kişiden biridir. Hz. Resul-i Ekrem (S.A.V) onu Cuheynelilerin
tasadduk ettikleri mallar için de Cuheyne mıntıkasına göndermiştir.
Cuheynelilerin Medine’de de evleri vardı. Hatta Medine’de Cuheynelilere ait bir
mescid de vardı.
Ayrıca Bakınız:
Ashâb-ı Kirâmın
ulularından Râfi’ bin Mekîs El-Cuhenî’nin (R.A) yeğenleri ve diğer torunlarına
ait erken islâmi dönem kaya yazıtları için bakınız:
https://mufity.blogspot.com/2021/11/medine-i-munevvere-badiyesinde-ashab.html
https://mufity.blogspot.com/2021/05/medine-i-munevvere-civarnda-ashab_31.html
https://mufity.blogspot.com/2023/09/medine-i-munevvere-badiyesinde-ashab.html
https://mufity.blogspot.com/2025/01/medine-i-munevvere-civarnda-ashab.html
8-
انا السائب مولى نعمن
ابن ابي أخزم
Ben, Nu’man bin Ebî
Ahzem’in âzadlısı Es-Sâib
تعليق
الاستاذ
عبد الله بن عبد العزيز السعيد
أما أبو أخزم فهو صحابي
كان يسمى الحارث بن عتيك بن النعمان واشتهر ايضا بلقبه(ابو اخزم بن عتيك) شهد
موقعة أحد والمشاهد كلها ثم قتل يوم جسر ابي عبيد شهيدا. ويغلب على الظن ان
صاحب الولاء في هذا النقش هو ابنه النعمان بن ابي اخزم
قال الدمياطي في نسب الأنصار :أبو
أخزم الحارث ابن عتيك بن النعمان بن عمرو بن عتيك . وأمه: جميلة بنت علقمة بن
عمرو بن ثقف.فولد
أبو أخزم: النعمان وأم جميل. وأمهما جميلة بنت سويد بن الحارث بن كعب.
قتل أبو أخزم: يوم جسر أبي عبيد الثقفي، شهيدا في خلافة عمر. وقد كان صحب النبي
صلى الله عليه وسلم
Yazıt sahibinin
efendisinin babası Ebu Ahzem Ashâb-ı Kirâmdandır. Adı El-Hâris bin Atîk bin
En-Nu’man olup, aynı zamanda lakabı olan Ebu Ahzem bin Atîk adıyla şöhret
bulmuştur. Uhud muharebesine şahid olur. Ondan sonraki tüm gazalarda bulunur.
Cisr-i Ebi Ubeyd gününde şehid edilir.
Dimyatî’ye göre Ensardan olup ismi nesebi Ebu
Ahzem El-Hâris bin Atîk bin En-Nu’man bin Amr şeklinde zabt olunmuştur. Ebu
Ahzem’in çocukları ise En-Nu’man ve Ummu Cemîl’dir. Ebu Ahzem Hz. Ömer
zamanında Cisru Ebi Ubeyd Es-Sakafî Vak’asında şehiden katlolunmuştur.
9-
Uhud Gazası Şehidi,
Meleklerin gusl ettirdiği Hz. Hanzala'nın (R.A) torunu Abdurrahman bin Abdillah
bin Hanzala bin Abdi Amr’a âit erken İslâmi dönem kaya yazıtı ve tercümesi
انا عبد الرحمن بن حنظلة
Ben Abdurrahman bin Hanzala
Hz. Hanzala (R.A) ‘nın zevcesi Cemile’den
Abdullah adlı bir oğlu olmuş, Abdullah’ın da Abdurrahman ve Enes diye iki oğlu
olmuştur. Abdullah bin Hanzala’nın künyesi Ebu Abdirrahman’dır. Yazıtı yazan
Abdurrahman burada muhtemelen babasının ismini zikretmemiş, direk dedesi Hz.
Hanzala’nın (R.A) ismini zikretmiştir. Medine yakınlarında bulunan Enes
bin Abdillah bin َAbdillah bin Hanzala’ya âit kaya yazıtında ise Abdullah bin
Hanzala’nın adı da zikredilmiştir:
https://mufity.blogspot.com/2021/06/medine-i-munevvere-civarnda-uhud-gazas.html
https://mufity.blogspot.com/2021/07/arabistan-tebukhismada-uhud-gazas.html
10-
بسم الله كتب عقبة
ابن [اسد] الحضرمي
Bismillah. (Bunu) Ukbe bin
Esed El-Hadramî yazdı
تعليق الاستاذ عبد
الله بن عبد العزيز السعيد
- سم النقش يبدو عليه القدم, خاصة حرف الكاف واهمال عطفة
الألف.
- اسم الأب غير واضح لكن الأقرب انه أسد
- وقد ذكر اصحاب التراجم رجلين من الصحابة هاجرا الى الشام
هما عمير بن أسد الحضرمي وسفيان بن أسد الحضرمي فلا أدري ان كان الكاتب له
علاقة بهما
قال في كتاب معرفة
الصحابة: سفيان بن أسد الحضرمي ويقال: ابن أسيد عداده في أهل الشام. روى عنه: جبير
بن نفير.
أخبرنا خيثمة بن سليمان، قال: حدثنا سليمان
بن عبد الحميد البهراني.
ح وأخبرنا خالد بن أحمد الحضرمي، حدثنا أحمد
بن محمد بن يحيى بن حمزة، قالا: حدثنا حيوة بن شريح، قال: حدثنا بقية، قال:
وأخبرني أبو شريح
ضبارة بن مالك الحضرمي، أنه سمع أباه يحدث،
عن عبد الرحمن بن جبير بن نفير، أن أباه حدثه، عن سفيان بن أسد الحضرمي: أنه سمع
رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: «كبر من خيانة أن تحدث أخاك بما هو لك مصدق،
وأنت له كاذب»
هذا حديث غريب، لا يعرف إلا من هذا الوجه
11-
ترحم الله على جبير
ابن بلل المزني
Allah, Cubeyr bin Bilal
El-Muzenî’ye Rahmet Eylesin
12-
اللهم اغفر لمهجر
ابن زياد مولى الحر
ث ابن العلا ابن
يزيد
Allahım! El-Haris bin Alâ
bin Yezid’in âzadlısı Muhacir bin Ziyâd’ı mağfiret eyle bağışla.
Azadlı kölenin efendisi
El-Haris bin El-Alâ bin Yezid tanınan bir kimse olup, hakkında heyecan veren
rivayetler varidttir. Futûh-i Mısır’da zikredildiğine
göre dedesi Yezid bin Enis El-Fihrî Mısır’ın fethi senesinde sahip olduğu bir
arazisi varmış. Etrafını surlarla/duvarlarla çevirmiş anca herhangi başka bir
bina inşa etmemiş. Sonradan Şam’a çıkıp orada şehid olmuş.
13-
تاب الله على ابي
عوف بن عمرو
بن رافع الضمري
Allah Ebi Avf bin Amr bin
Râfi’in tevbesini kabul eylesin
14-
أنا عمرو بن بشر بن
ذويب الضمري
اؤمن بالله العظيم
أنا بكار بن طا
لوت اؤمن بالله وحده
Ben Amr bin Bişr bin
Zuveyb Ed-Damrî Yüce/Ulu Allah’a İman ediyorum
Ben Bekkâr bin Tâlut
Yegâne/Eşsiz olan Allah’a İman ediyorum
Amr bin Bişr bin Zueyb
Ed-Damrî ve Bekkâr bin Tâlût’a ait diğer kaya yazıtları için bakınız:
https://mufity.blogspot.com/2022/06/arabistan-tebukhisma-da-abdurrahman-bin.html
https://mufity.blogspot.com/2022/06/arabistan-tebukhisma-da-tabiinden-ve.html
15-
أنا عيسى بن سيار
اسل الله العافية
Ben İsa bin Seyyâr, Allah’dan âfiyet diliyorum.
16-
بسم اله
عبد الله
الجهني يؤمن
بالله..
İlah’ın Adıyla
Abdullah El-Cuhenî Allah’a
İman ediyor
17-
أنا يزيد
يرحمن ارضا عن أمية
بن نومان و اكفيه
ما همّه و من قرأ
هذا الكتاب
و امن فارضا عنه
Ben Yezid
Ey Rahman Ümmeyye bin
Nevman’dan Razı ol. Ve onu üzen, kederlendiren (hastalıktan) koru, muhafaza
eyle Ve bu yazıyı okuyanı da emin kıl ve ondan Razı ol.
18-
أنا عمرو بن (ا) لبكير
بن ثابت
بن ربيعة الزهري
Ben Amr bin El-Bukeyr bin
Sâbit Rebî’a E-Zuhrî
19-
اللهم اغفر لعمر
بن قرّة ذنبه انّك
ارحم الرحمين
اللهم اغفر لعمر اللهم اغفر
للأسود بن عمرو
Allahım! Ömer bin
Kurre’nin Günahlarını mağfiret eyle/bağışla. Şüphesiz sen Merhametlilerin en
merhametlisisin!
Allahım! Ömeri Mağfiret eyle/bağışla. Allahım!
El-Esved bin Amr’ı mağfiret eyle/bağışla
20-
-
اللهمّ اغفر لميمون غلم ثابت ابن
محصن الدؤلي آمين
ربّ موسی و هرون
اللهمّ اغفر لمحمد بن معاذ
بن ابي سعد الانصري
ثمّ اخي بني سالم
Allahım! Sâbit bin Muhsin’in
gulâmı/hizmetli kölesi Meymûn’u mağfiret eyle/bağışla. Amîn! Musa’nın ve
Harun’un Rabbi!
Allahım! Muhammed bin Muâz
bin Ebî Sa'ad El-Ensâri (ve Beni Sâlim'in kardeşi) ‘yi mağfiret eyle/bağışla
21-
أنا جابر ابن عبد
الملك ابن عبدالله
الزهري اسل الله الجنة
نزلا
Ben Câbir bin Abdülmelik
bin Abdillah Ez-Zuhrî, Allah’dan (ahirette gidilecek) mekân-makâm olarak
Cenneti diliyorum
22-
Arabistan, Tebuk/Hisma’da Aşere-i
Mübeşşere’den Hz. Abdurrahman bin Avf (R.A)’ın amcazâdesi Ashâb-ı Kirâmdan
Abdurrahman bin Ezher (R.A)'in oğlu Tâbiînden Ömer bin Abdirrahman bin Ezher
Ez-Zuhrî’ye ait erken İslâmi dönem kaya
yazıtı ve tercümesi
اللهم اغفر لعمر بن عبد
الرحمن بن أزهر
Allahım! Ömer bin
Abdirrahman bin Ezher’i mağfiret eyle/bağışla
تعليق فريق الصحراء
اما عبد الرحمن فهو صحابي معروف
من بني زهرة قيل انه ابن عم عبد الرحمن بن عوف وقيل هو ابن أخيه.قال ابن منظور:
عبد الرحمن بن أزهر بن عبد عوف ابن عبد بن الحارث بن زهرة بن كلاب أبو جبير القرشي
الزهري له صحبة. حدث عن سيدنا رسول الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وقدم
الشام مع عمر بن الخطاب في خرجته التي رجع فيها من سرغ، وشهد حنيناً مع سيدنا رسول
الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
كان عبد الرحمن بن أزهر يحدث أن
خالد بن الوليد بن المغيرة جرح يومئذ – يعني يوم حنين – وكان على الخيل خيل رسول
الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قال ابن أزهر: قد رأيت النبي صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بعدما هزم الله الكفار، ورجع المسلمون إلى رحالهم يمشي في
المسلمين ويقول: من يدل على رحل خالد بن الوليد؟ قال: فمشيت – أو قال: فسعيت – بين
يديه، وأنا محتلم أقول: من يدل على رحل خالد؟ حتى دللنا على رحله، فإذا خالد مستند
إلى مؤخرة رحله، فأتاه رسول الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فنظر إلى جرحه.
قال الزهري: وحبست أنه قال: ونفث فيه رسول الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
وصاحب النقش هو ابنه عمر وقد
ذكره صاحب كتاب الإصابة في تمييز الصحابة:
((ولد
عبد الرحمن بن أزهر: جُبَيْرًا به كان يكنى، وطُلَيْبا وسليمان وعبد الله الأكبر
وحفصة وعائشة، وأمُّهم أمُّ سلمة بنت خفاجة بن هرثمة بن مسعود بن ثعلبة بن حبيب بن
وائلة بن دهمان بن نصر بن معاوية بن بكر بن هوازن. وَعمرا وعبدَ الرحمن وأبا عبد
الله وعبدَ الحميد، وأمُّهم سِعْلى بنت غلّاق
Yazıt Sahibinin babası:
Abdurrahman bin Ezher
(R.A), Aşere-i Mübeşşere’den Abdurrahman bin Avf’ın (R.A) amcazâdesi olup,
künyesi Ebu Cubeyr’dir. Bazı rivayetlerde de bunun galat olduğu, Abdurrahman
bin Ezher (R.A)’in Abdurrahman bin Avf (R.A)’ın amcazâdesi değil, kardeşinin
oğlu olduğu ifade edilmiştir. Hz. Resul-i Ekrem’in (S.A.V) Huneyn gazâsında
bulunmuş, Hz. Peygamber (S.A.V)’den hadis rivayet etmiştir. Ayrıca, İbn Abbas,
El-Misver bin Mahreme ile birlikte Hz. Resul-i Zişân (S.A.V)’ın “İkindi
Namazından sonra (akşam namazı vaktine kadar) namaz kılmaktan nehyettiğine dair
rivayeti nakletmiştir
حَدَّثَنَا يَحْيَى
بْنُ مَنْصُورٍ الهَرَوِيُّ، نا إِبْرَاهِيمُ بْنُ الْمُنْذِرِ، نا ابْنُ وَهْبٍ،
عَنْ عَمْرِو بْنِ الْحَارِثِ، أَنَّ بُكَيْرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَهُ ,
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، وَعَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَزْهَرَ، وَالْمِسْوَرِ بْنِ مَخْرَمَةَ
قَالُوا: «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الصَّلَاةِ
بَعْدَ الْعَصْرِ» قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: كُنْتُ أَضْرِبُ النَّاسَ عَلَيْهَا مَعَ
عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ
Abdurrahman bin
Ezher (R.A) hakkında bakınız:
Abdurrahman bin Ezher
(R.A)’in oğlu Abdullah bin Abdirrahman (R.A) da Büyük Muhaddis İbn Hibbân’ın
Es-Siqat’ına göre ashâb-ı Kirâmdan ve hadis ravilerindendir
Abdurrahman bin Ezher
(R.A)’in diğer bir oğlu Abdulhamîd bin Abdirrahman bin Ezher de hadis
ravilerinden olup, babasından ve Tâbiînden bir topluluktan hadis rivayet
etmiştir. Medine ehlinden olup, kendisinden den Medine ehli rivayette
bulunmuştur:
23-
آمن
حكيم بن ابي حارثة
بالله
و اسئل الله الجنة
نزلا
و الملئكة رسلا
Hakîm binEbî Hârise
Allah’a İman etti. Allah’dan (Ahirette gidilecek) mekân/makâm olarak Cenneti,
elçiler olarak melekleri diliyorum.
24-
أنا سعيد أسل الله ا
لخلود في الجنة
Ben Said, Allah’dan
Cennette kalıcı/muhalled olmayı diliyorum
أنا سويد مولی
عبدالله بن ابي..
Ben Abdullah bin Ebi…Mevlası/Âzadlısı
Suveyd
تاب الله
علی غويث
ابن ابي غو
يث الخظري
Allah Ğuveys bin Ebi
Ğuveys El-Huzari’nin tevbesini kabul eylesin
الله وليّ كلّ من صلّی
علی النّبيّ الأميّ
وعل
من صلی علی النبيّ
آمين
و كتب محمد
بن ..... أنا حارث
و هو يسل الله
....
Allah Nebiyy-i Ümmi’ye
Salavatta bulunan herkesin Velisi/Dostudur. Ve (Bunu) Muhammed bin…. Yazdı
Ben Haris ve O Allah’dan…
diliyor
25-
أنا رفعة بن
سليمن
الجهني أ
سئل الله المعفية
(المعافية، المعافاة أو العافية) و المغفرة
Ben Rifa’a bin Süleyman
El-Cuhenî, Allah’dan âfiyet ve mağfireti/bağışlanmayı diliyorum
انا يزيد بن عبد الله
بن انس امن بالله
Ben Yezid bin Abdillah bin
Enes. (O) Allah’a İman etti
26-
انا ابو مجد جعفر بن
السائب
Ben Ebu mecd Ca’fer bin
Es-Sâib
27-
أنا يزيد بن عفان
اليماني
حجّ سنة ست و خمسين
Ben Yezid bin Affân
El-Yemani. Elli altı senesinde Hacc etti.
أنا ..... بن مسلم
أسئل الله
Ben … bin Müslim, Allah’dan…
diliyorum
28-
مر را..... ابن مخلد الفرقدي؟
الجمعة مستهل المحرم سنة
عشرة و مئة مقبل من الحج
Ra…. Bin Muhalled
El-Ferkadi (?) yüz on senesi Muharrem ayının başlangıcında Cum’a günü Hacc’dan
gelerek buradan geçti.
29-
أنا صلح بن سهل
اسل الله الجنة
Ben Salih bin Sehl, Allah’tan
Cennet’i diliyorum
اللهم اغفر لغوث (؟)
بن مسلم الدؤلي من اهل فلسطين و مسكنه نُفَيلا صحبه
الله في كلّ وجه
توجه
Allahım! Filistin ehlinden ve Meskeni Nufeyla Gavs
(?) bin Müslim Ed-Duelî’yi mağfiret eyle/bağışla. Yöneldiği her yönde her
mevkide ona Refik ol
30-31
بسم
الله ترحم الله على عبدالله بن الحارث
لاسد
Bismillah,
Allah Abdullah bin
El-Haris’e Rahmet Eylesin
انا معاوية بن الاعرج الهذلي
اوصي بتقا الله وصلة
الرحم
Ben Muaviye bin El-A’rec
El-Huzelî Allah’a İttika üzere olmayı ve Sıla-i Rahmi tavsiye/vasiyet ediyorum
32-
انا مريمـ اسل الله الصبر في
البلا والفوز حين
القا
Ben Meryem. Allah’dan
Belâlar karşısında sabır, Ahiretteki buluşmada ise Kurtuşu, kazanmayı diliyorum
33-
آمن يسار بن ريسان
النهدي بالله
Yesâr bin Reysân En-Nehdî
Allah’a İman etti.
34-
أنا قُس بن حميد
رحم الله قُس بن
حميد آمين
Ben Kuss bin Humeyd. Allah
Kuss bin Humeyd’e Rahmet Eylesin. Amîn
Kuss bin Humeyd’e ait
Tebuk-Hisma’daki diğer kaya yazıtı için bakınız.
https://mufity.blogspot.com/2021/08/arabistan-tebuk-hisma-da-abdullah-ibn.html
34-
أنا المغيرة بن
طلحة التنوخي
Ben El-Muğîre bin Talha Et-Tenûhî
النسبة الى تنوخ وهي قبيلة
عربية قديمة السكن في أقصى الشام نواحي حلب ولبنان نزلوها قبل الإسلام ولما
جاء الإسلام كان أغلبهم على النصرانية في طاعة الروم ثم دخل كثير منهم في الإسلام
تدريجياً
Tenûh’a nisbet Tenûh adlı
Şam’ın uzak bölgelerinde Halep civarı ve Lübnan’da meskun kadim Arap kabilesine
nisbetledir. İslâm öncesinde oraya göçüp ikamet ederler. İslâm geldiğinde
onların çoğu Bizans idaresi altında Hristiyandı. Sonra onlardan birçoğu
tedricen İslâm’a girdiler
35-
يرحم الله بكر بن ميمون
مولى ام حُجير وغفر له
ذنبه ولمن قال امين
Allah Ümmu Huceyr’in
âzadlısı Bekr bin Meymûn’a Rahmet Eylesin ve onun günahlarını mağfiret
kılsın/bağışlasın ve (buna) Âmîn diyenin de.
36-37-
أنا سفين بن....
الأسود بن سفين
آنا ابوعين بن محمد
ابن عبد الله
Ben Süfyan bin …El-Esved
bin Süfyan
Ben Ebu Ayn bin Muhammed
bin Abdillah
هو
الايمن والممات؟ والقران
انا عمر بن ابي [ ]
الأنصاري ثم [ ]
.......
38-
انا الاصبغ بن
كثير الاسلمي
39-
-
اللهم ان عبد الله بن عبد
الرحمن
الهذلي يشهد الا اله الا الله
أنا نواف بن سعد
40-41
انا ابو
ايوب ابن كثير اوصي
ببر الله والرحم
الله ثقة
Allah..... güveni/dayanağıdir.
انا ابو عبد الله جعفر بن ابي
عقبة
42-
أنا عبدالرحمن بن قيس
مولی ابي عاصم
43 - Okunamadı
لم يقرأ
44-
الللهم اغفر لعبد الله
بن وهب الدوسي
Allahım! Abdullah bin Vehb Ed-Devsî’yi mağfiret eyle/bağışla
Notlar:
Abdullah bin Vehb Ed-Devsî (R.A) Kahtânilerden Beni Devs kabilesinden olup, Hicri 7. Yılda, bu kabileden şair Tufeyl b. Amr ed-Devsî aracılığı ile Müslümanlığı kabul edip Medine-i Münevvere’ye gelip Hz. Resul-i Ekremi ziyarete gelen 70 kişilik heyetin arasında yer almış. Medine’ye geldiklerinde Hz. Peygamber (S.A.V)’in Hayber seferinde olduğunu haber alıp Hayber’e gidip Resullah (S.A.V) ile görüşmüşler. Hz. Resulullah’ın (S.A.V) duâsını aldıkları gibi Hayber ganimetinden bunlara pay da verilmiştir. Akabinde Devs kabilesinin tümü Müslüman olmuştur. Mekke’nin fethi akabinde ise bunların bazıları belirli mıntıkalardaki putların (Zülkeffeyn putu gibi) yıkılmasında vazife aldılar. Devsliler Taif muhasarasında da yer alırlar.
Bir hayli mal-mülk sahibi olan Abdullah bin Vehb Ed-Devsî (R.A) Hayber’den sonra kabilesine dönmesine rağmen, oğlu, Ashâb-ı Kirâmdan El-Hâris bin Abdillah bin Vehb (R.A) Hz. Resul-i Ekrem (S.A.V)’in Dâr-ı Bekâ’ya intikaline kadar Medine’de yerleşip kalır.
Abdullah bin Vehb Ed-Devsi (R.A) ve oğlu El-Haris bin Abdillah bin Vehb (R.A) ve ahfadından ünlü hadis râvisi Abdurrahman bin Mağrâ’ için bakınız:
45-
انا رباح بن جهم
استغفر الله
وأتوب اليه
46-
اللهم زد موسى بن
عبد الله بن سويد في الدين
تقى وفي الامر نُهى
وفي الراي حزما
Allahım! Musa bin Abdllah bin Suveyd’in Din’de
takvasını/İttikasını, işilerinde aklını ve re’yinde/görüşlerinde basiret ve
isabetini artır
Hisma’da aynı Me’alde Ebu
Ubeyde bin Muhammed’e ait kaya yazıtı
رب زد ابا عبيدة
بن محمد في الدين تقى و
الأمر نهى والراي حزما
Allahım! Ebu Ubeyde bin
Muhammed’in Din’de takvasını/İttikasını, işilerinde aklını ve
re’yinde/görüşlerinde basiret ve isabetini artır
Hadis Ravisi Musa bin
Abdllah bin Suveyd El-Ensarî El-Hatmî’ye ait Tebuk-Hisma’daki diğer bir kaya
yazıtı için bakınız:
https://mufity.blogspot.com/2023/08/arabistan-tebukhisma-da-ebu-halid-osman.html
Not:
Musa bin Abdillah bin Suveyd El-Ensarî El-Hatmî Medineli Hadis râvilerinden olup, Tâbiînden ve Siqa ravilerden Said bin Ebî Hind’ten rivayette bulunmuştur. Bir rivayete göre Said bin Ebî Hind 110/728 Senesinde Hişam bin Abdilmelik zamanının başlarında vefat etmiştir. Kendisinden de Yezid bin Abdillah bin Üsâme rivayette bulunmuştur. Said bin Ebi Hind ve Musa bin Abdillah bin Suveyd El-Ensarî hakkında bakınız:
https://shamela.ws/narrator/2336
47-
انا طفيل بن
سعد اوصي ببر
الله والرحم
Ben Sa’d bin Tufeyl, iyilik/ihsan
üzere, Allah’a itaat içinde olmayı ve sıla-i rahim sahibi olmayı
tavsiye/vasiyyet ediyorum
48-
أنا ابو يزيد سهيل ابن سليمن اسئل لي و لمن معي
الصحبة الحسنة و الرزق
الوسع والأ
دا الی اهلنا آمين ربّ
العلمين
Ben Ebu Yezid Süheyl bin
Süleyman. Benim ve benimle birlikte olanlar için, (Allah'dan) güzel arkadaşlık,
bol rızık ve ehlimize (zamanında) ulaşabilmeyi diliyorum/niyaz ediyorum. Amîn.
Alemlerin Rabbi!
49-50
يرحم
الله عثمن
بن عبد الرحمن بن
الحرث بن هشم
Allah Osman bin Abdirrahman bin El-Haris bin
Hişam’a Rahmet eylesin
50-
امن زيد بن عمر
بن حفص بن عاصم
بالله العظيم (بخط
مختلف)
Zeyd bin Ömer bin Hafs bin
Âsım Yüce/Ulu Allah’a İman etti
تعليق فريق الصحراء
كلا الكاتبين القرشيين
أحسنا الينا بتفصيل نسبهما الرباعي فتعرفنا عليهما بسهولة:
اما نقش عثمان بن عبد
الرحمن فهو
من نقوش القرن الأول فوالده توفي سنة 42هـ واخوه عمر ولّاه الزبير على
الكوفة في العقد السادس.
والده عبد الرحمن بن الحارث بن
هشام بن المغيرة بن عبد الله بن عمر بن مخزوم ، القرشي ، المخزومي ، المدني ،
انظر مشجرّة نسبه في نسب عبد
شمس أعلاه
وهو ابن عم عكرمة بن أبي جهل بن
هشام ، ووالد أبي بكر بن عبد الرحمن ، وإخوته ، ولد في زمان النبي صلى الله عليه
وسلم ، وهو أحد الرهط الذين أمرهم عثمان بكتابة المصاحف.
وقال محمد بن سعد ، فيمن أدرك
النبي صلى الله عليه وسلم ورآه ولم يحفظ عنه شيئا : عبد الرحمن بن الحارث بن هشام
بن المغيرة المخزومي ، يكنى أبا محمد.
قال الواقدي : أحسبه كان ابن
عشر سنين ، حين قبض رسول الله صلى الله عليه وسلم ، توفي في خلافة معاوية ، وروى
عن عمر ، وكان في حجره.
بالنسبة لجد الكاتب فقد قال
محمد بن سعد : ومات الحارث بن هشام في طاعون عمواس ، سنة ثماني عشرة ، فخلف عمر بن
الخطاب على امرأته فاطمة بنت الوليد بن المغيرة ، وهي أم عبد الرحمن بن الحارث ،
فكان عبد الرحمن في حجر عمر ، وكان يقول : ما رأيت ربيبا خيرا من عمر بن الخطاب ،
وتوفي عبد الرحمن بالمدينة في خلافة معاوية ، وكان رجلا شريفا سخيا ، وكان قد شهد
الجمل مع عائشة ، وكانت عائشة تقول : لأن أكون قعدت في منزلي عن مسيري إلى البصرة
أحب إلي من أن يكون لي من رسول الله صلى الله عليه وسلم عشرة من الولد ، كلهم مثل
عبد الرحمن بن الحارث بن هشام .كان رجلا سريا له من صلبه اثنا عشر رجلا.
قال الزبير : وكان عبد الرحمن
من أشراف قريش ، وشهد الدار ، فارتث جريحا وقال الزهري : حدثنا أنس بن مالك : أن
عثمان بن عفان ، أمر زيد بن ثابت ، وسعيد بن العاص ، وعبد الله بن الزبير ، وعبد
الرحمن بن الحارث بن هشام أن ينسخوا المصاحف قال أبو حاتم بن حبان في التابعين من
كتاب ” الثقات ” : مات سنة ثلاث وأربعين
.
———–
أما النقش الثاني فقد يتبادر
الى الذهن ان صاحبه معاصر لعثمان بن عبد الرحمن او انهما مترافقين لكن
الحقيقة غير ذلك فان زيد من اهل القرن الثاني
فإن جده حفص بن عاصم بن امير
المؤمنين عمر توفي سنة ٩٠ هـ
واخوه عبد الله توفي ١٧٠هـ
واخوه عبيد الله توفي ١٤٣هـ
قال ابن سعد:
– عُمَرَ بْنِ حَفْصِ بْنِ عَاصِمِ بْنِ
عُمَرَ بن الخطاب وأمه ميمونة بنت داود بن كليب بن أساف بْن عُتْبة بْن عَمْرو بْن
خديج بْن عامر بن جشم بن الحارث بن الخزرج. فولد عمر بن حفص: أبا بكر. وعبيد الله.
وزيدا. وعبد الله. وعبد الرحمن. ومحمدا. وعاصما. وأم عاصم. وأم حميد. وأم عيسى.
وأم مسكين. وأمهم فاطمة بنت عمر بن عاصم بن عمر بن الخطاب.
الزبيري وكان بنو عمر بن حفص قد
كانت لهم هيبة، ومروءة، وفضل في الدين؛ وكانت لهم أخلاق جميلة وسيماء حسنة؛ قال
بعض من رآهم: ” إنهم ليذكرونني بالنذر الأولى “
her iki yazıtın Kureyşli
katipleri bize iyilik yaparak neseplerini dördüncü babaya kadar tafsilatlı
yazıp bizim onları kolaylıkla tanımamızı sağladılar.
Ancak, Osman bin
Abdirrahman’ın yazıtı ilk Hicri asra ait yazıtlardandır. Babası Abdurrahman
H.42 senesinde vefat etmiş, kardeşi Ömer’i ise Abdullah bin Zübeyr (R.A)
Emareti esnasında altıncı akdinde Kufe valiliğine getirmiştir. Babası
Abdurrahman bin El-Haris bin Hişâm bin El-Muğire bin Abdillah bin Ömer bin
Mahzûm El-Kureşî, El-Mahzûmî, El-Medenî.
Müşeccere’ye bakılırsa
nesebi üstte Abduşems’in nesebi ile birleşir
Abdurrahman İkrime bin Ebi
Cehil bin Hişâm’ın amcazâdesidir. Ebubekir bin Abdirrahman ve kardeşlerinin
pederleridir. Hz. Peygamber (S.A.V) zamanında dünyaya gelir. Hz. Osman (R.A)’ın
mushaflarını yazılmasını emrettiği heyetin içinde yer alanlardandır.
İbn Sa’d der ki: “Hz.
Peygamber (S.A.V)’in zamanını idrak edenlerden, o zamana ulaşan kimselerdendir.
Ancak, O’ndan hiçbir şey hıfzında bulundurmadı ve nakletmedi. Abdurrahman bin
El-Haris bin Hişâm bin El-Muğire El-Mahzûmî’nin künyesi Ebu Muhammed’tir
Vâkidî der ki:
“zannedersem Resulullah (S.A.V) vefat ettiğinde 10 yaşındaydı. Muaviye bin Ebi
Süfyan zamanında vefat etmiştir. Hz. Ömer (R.A)’den rivayette bulunmuştur. Zira
O’nun tasarruf ve himayesi altındaydı.
Yazıt sahibinin dedesine
gelince, İbn Sa’d’e göre: Haris bin El-Hişâm 18. Yıldaki (1639) Amvâs tâûn/veba
salgını esnasında vefat etti. Ardından, Hz. Ömer (R.A) dul kalan zevcesi Fâtima
bint El-Velîd bin El-Muğire ile evlenir ki, Abdurrahman bin El-Haris’in
validesidir. Bu yüzde Abdurrahman bin El-Haris Hz. Ömer’in (R.A) üvey oğlu
olarak vasiliği/terbiye ve himayesi altına girer. Abdurrahman bin El-Haris :”
Ömer bin El-Hattâb’dan daha hayırlı bir üvey baba görmedim” demiştir. Abdurrahman
bin El-Haris (R.A) Muaviye bin Ebi Süfyan zamanında Medine-i Münevvere’de vefat
etmiştir. Cemel Vak’asında Hz. Aişe (R.Anha)’nın yanında bulunmuştur. Hz. Aişe
(R.Anha) “Resulullah (S.A.V)’dan Abdurrahman b.
Hâris gibi on çocuğum olsaydı, Basra’ya bu şekilde gelmek yerinde evimde oturup
onları yetiştirmeyi her şeye tercih ederdim” derdi. Sulbünden 12 erkek
doğmuştur.
Cemheretu Ensabi Kureyş ve
Ahbâriha جمهرة
أنساب قريش وأخبارها adlı ünlü eserin müellifi Ez-Zubeyr bin
Bekkâr’a göre Kureyş’in eşrafındandır. Zuhri’nin rivayetine göre Hz. Enes bin
Malik (R.A) :” Hz. Osman bin Affân Zeyd bin Sâbit, said bin El-Âs, Abdullah bin
Ez-Zubeyr ve Abdurrahman bin El-Haris bin Hâşim’e Kur’an mushaflarını istinsah
etmeyi emretmişti.” Der. İbn Hibbân Es-Siqât’ta Abdurrahman bin El-Haris’in 43
senesinde vefat ettiğini söyler.
İkinci yazıt ise ilkin aklımıza bu yazıtın
sahibinin ilk yazıt sahibi Osman bin Abdirrahman bin El-Haris’in muasır/çağdaş
veya yol arkadaşı olduğu gelir. Ancak gerçekte öyle olmayıp yazıt sagibi Zeyd
Hicri 2. Asır ehlindendir. Zira, ikinci yazıt sahibi Zeyd’in dedesi Hafs bin
Âsım bin Ömer bin El-Hattâb Hicri 90 Tarihinde vefat etmiştir.
Kardeşi Abdullah H. 170 senesinde, diğer
kardeşi Ubeydullah ise H. 143 tarihinde vefat etmiştir.
İkinci yazıt sahibi Zeyd’in babası, Ömer bin
Hafs bin Âsım bin Ömer bin El-Hattâb olup, vâlidesi Meymûne bint Dâvud bin
Kuleyb bin Esâf bin Utbe bin Ömer bin Hadîc bin Âmir bin Cuşem bin El-Haris bin
El-Hazrec’tir. Ömer bin Hafs’ın çocukları ise: Ebubekir, Ubeydullah, Zeyd,
Abdullah, Abdurrahman, Muhammed, Âsım, Ümmu Humeyd, Ümmu İsa ve Ümmu
miskîn’dir. Vâlideleri ise Fâtima bint Ömer bin Âsım bin Ömer bin
El-Hattâb’dır.
Kitâbu Nesebi Kureyş’te Ez-Zubeyri’nin
yazdığına göre: Ömer bin Hafs’ın çocukları heybet, mürüvvet ve Din’de
fazilet/üstünlük sahipleriymiş. Güzel Ahlak ve güzel simalara sahiplermiş. Hatta
onları gören bazıları :” bana ilk uyarıcıları hatırlatıyorlar.” Derlerdi.
İlk yazıt Sahibi Osman bin
Abdirrahman bin El-Hâris bin Hişâm El-Mahzûmî’nin babası Abdurrahman b in
El-Haris ve Kardeşi hadis râvisi Ebubekir bin Abdirrahman bin El-Hâris ile
ilgili bakınız:
İkinci yazıt sahibi Zeyd
bin Ömer bin Hafs bin Âsım ile ilgili bakınız:
51-
ترحم الله على سليمن بن
شرع مولى الوليد بن
عقبة وادخله الجنة بغير
حساب امين ثم امين
Allah El-Velîd bin Ukbe’nin âzadlısı Süleyman
bin Şera’a Rahmet eylesin. Ve hesapsız Cennet’e dahil kılsın. Amîn Sümme Amîn.
El-Velîd bin Ukbe, ailesi
ve âzadlılarına ait Hisma’daki diğer yazıtlar için bakınız:
52-
انا عبد الله بن مخربة [ا]لغفري
Ben Abdullah bin mahrebe
El-Gifarî
53-
اللهم اغفر
لميسرة
54-55
اسل الله المغفرة
انا عبد الرحمن
بن الحصين ثم الانصري
ثم الوايلي ا
منت بالله
Allah’tan mağfiret/bağışlanma diliyorum.
Ben Abdurrahman bin El-Husayn El-Ensarî
El-Vâilî Allah’a İman ettim.
55-
اللهم اغفر لربيع ابن عياض
ذنبه وما تاخر
Allahım! Rebî’ bin İyâz’ın
gelmiş-geçmiş günahlarını mağfiret eyle/bağışla
56-
اللهم اغفر لزيد بن سيفي
واصحبه في سفره واخلــفه
في اهله
Allahım! Zeyd bin Seyfî’yi mağfiret
eyle/bağışla. Seferinde/Yolculuğunda ona yol arkadaşı/Refiki ve ehline halef
ol.
57-
انا الاسود بن عبد الرحمن
بن الاسود
Ben El-Esved bin Abdirrahman bin El-Esved
فريق الصحراء
@AlsahraTeam’in Notu
هذا نقش مهمّ، فالأسود بن أبي البَختَرِيّ صحابيّ، واسمه العاص بن هاشم بن الحارث بن أسد بن عبد العزّى بن قصيّ القرشيّ الأسديّ … أسلم يوم الفتح.
وقال في الطبقات الكبير: (وَلَدَ الأسودُ بن أبي البَخْتَرِيّ: عبدَ الرّحمن, وسعيدًا لأمّ ولد، وعبدَ الله لأم ولد).
وذكر المصعب الزبيري في نسب قريش أن أم عبدالرحمن بن عبدالله بن الأسود الذي في النقش هي : حميدة بنت طلحة بن عبدالله بن مسافع
ولعبدالرحمن البختري هذا ولد إسمه طلحة قال عنه :كان من أشراف قريش وأفاضلهم وله جدات من ذرية طلحة بن الزبير وعلي بن أبي طالب لهذا يقول مفتخراً
جدي علي وأبو البختري وطلحة التيمي والأسودُ
وجدي الصديق أكرم به جَداً وخالي المصطفى أحمدُ
Ashab-ı Kirâmdan El-Esved bin Ebi’l-Bahterî (R.A) için ayrıca bakınız:
58-59
امن عبيد الله بن صخر بالله
59-
Arabistan, Tebuk/Hisma حسمی ‘da Hz. Ebubekir (R.A)’in oğlu Ashâb-ı
Kirâm’dan Abdurrahman bin Ebibekr (R.A)’e ait erken İslâmi dönem kaya yazıtı ve
tercümesi
امن عبدالرحمن
ابن ابي بكر بالله العظيم
Abdurrahman bin Ebibekr Yüce/Ulu Allah’a İman
etti
تعليق فريق الصحراء
اسم هذا الكاتب مميّز وينطبق
على عبد الرحمن بن أبي بكر الصديق. فقد عاش فترة انتعاش هذا الدرب وله وفادة
الى الشام
وعبد الرحمن هو شقيق ام
المؤمنين عائشة وله صحبة، ورواية عن النبي صلى الله عليه وسلم , وروى عنه:
أبو عثمان النهدي، وعمرو بن أوس الثقفي، وغيرهما، ومات بمكة في خلافة معاوية قبل
أخته عائشة
Bu yazıtı yazanın adı Hz.
Ebubekir (R.A)’in oğlu Abdurrahman bin Ebibekr’e mutabıktır. Ayrıca,
Abdurrahman bin Ebibekr bir dönem Hisma’daki bu geçitte/güzergahta yaşamış
olup, Şam’a buradan elçilikle yolculuk yapmıştır.
Abdurahman bin Ebibekr
(R.A) babası Hz. Ebubekr (R.A)’in aksine erken dönemde Müslüman olmamış, Bedir
ve Uhud Muharebelerinde Mekkeli Müşriklerin saflarında yer almıştır. Rivayete
göre Hudeybiye’de Müslüman olmuş Hayber seferine iştirak etmiş. Mekke’nin
fethinde ve Huneyn’de bulunmuş, Vedâ Haccında kız kardeşi Hz. Aişe (R. Anha)’ye
Ten’îm Umresini yaptırmıştır. Hz. Resul-i Ekrem (S.A.V)’in hastalığı esnasında
başucundan ayrılmamış, hizmetini görmüştür. Ridde ve Yemâme muharebelerinde
bulunup bu muharebelerdeki cesareti ile öne çıkmıştır. Hz. Ömer (R.A) zamanında
Suriye vs. Fetihlerde bulunur. Cemel Vak’asında ise Hz. Aişe (R.A) yanında
bulunur. Kardeşi Muhammed bin Ebibekr’e karşı üzerine yürür.
Muaviye bin Ebi Süfyan’ın
oğlu Yezid’i Veliahd olarak tayinine ise
Hz. Hüseyin (R.A), Abdullah b. Zübeyr (R.A) ve Abdullah b. Ömer (R.A)’le
birlikte şiddetle karşı çıkar ve ona biat etmez. Biat etmesi için gönderilen
parayı da reddederek Mekke-i Mükerreme’ye döner. Bilahere, Mekke’ye yakın
Hubşi’de vefat eder. Cenazesi Mekke-i Mükerreme’ye getirilerek
Cennetu’l-Mualla’da defn edilir. Kütub-i Sitte ve İmam Ahmed bin Hanbel’in
Müsnedinde yer alan sekiz hadis rivayeti bulunmaktadır.
Abdurrahman bin Ebibekr
(R.A) için bakınız:
60-
يرب محمد بن ابرهيم
بن سر اغفر ذنبي
Yâ Muhammed bin İbrahim’in
Rabbi! Günahlarımı mağfiret eyle/bağışla
61-
للهم اغفر ليحيى
بن مالك الغافقي
Allahım! Yahya bin Malik
El-Ğafikî’yi mağfiret eyle/bağışla
62-
انا يوسف ابن
عثمان الايلي ا
سل الله الجنة
نزلا والملئكة
رسلا والصلحين ا
صحبا وكتب
يوسف
Ben Yusuf bin Osman El-Eylî, Allah’dan
(Ahirette gidilecek) mekân/Makâm olarak Cennet’i, Elçiler olarak Melekleri,
Arkadaşlar olarak Sâlihleri diliyorum. Ve (Bunu) Yusuf yazdı.
Eyle أيلة , Akabe körfezinde eski/kadim bir liman ve ticaret şehri. Bugün Ürdün'deki Akabe liman şehri sınırları içinde kalmaktadır. Hz. Resul-i Ekrem (S.A.V) Tebuk Seferi sırasında Eylelilere deniz ticaretleri hususunda bir Ahitname/Emannâme vermiştir. İsrail işgali altında bulunan karşı tarafındaki Eilat liman şehri ise 1951 yılında İsrail tarafından kurulmuş olup, kadim Eyle şehrinin adı verilmiştir.
https://dorar.net/hadith/sharh/22290
http://islamport.com/w/mtn/Web/3007/2642.htm?zoom_highlight=%CC%C8%E1+%ED%CD%C8%E4%C7
https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D9%8A%D9%84%D8%A9
63-
اللهم اغفر لعبد الله بن جون
الأنصري
Allahım! Abdullah bin Cevn El-Ensarî’yi
mağfiret eyle
64-
يرحم الله عبيد بن شريح السلمي
غيرهلك ولا مفقود
Allah Ubeyd bin Şureyh Es-Selemî’ye, helak olmadan,
ziyan olmadan Rahmet eylesin.
65-
اللهم اغفر لعاصم
بن حكم ذنبه
Allahım! Âsım bin Hakem’in
günahlarını mağfiret eyle/bağışla
66-
بسمـ الله الرحمن الرحيم
[اللهم] [؟؟] عمرو بن وهبو من [عمايته]
وتبارك عمله امين
67-
انا ابو النعمن منذر بن
عبدالله الخزعي ثمـ
المصطلقي اسل الله
العـفية
Ben Ebu’n-Nu’man Münzir
bin Abdillah El-Huza’î (Sümme) El-Mustalikî, Allah’dan âfiyet diliyorum
تعليق فريق الصحراء
نقش مهم ونادر فيه اثبات ان بني
المصطلق فرع من خزاعة وهو اول نقش يكتب فيه اسم بنو المصطلق حسب علمي.
وأشهر من ينتمي لهذه
القبيلة أم المؤمنين جُوَيْرِيَة بنت الحارث زوجة الرسول صلى الله عليه
وسلم. أبوها الصحابي شيخ بني المصطلق : الحارث بن أبي ضرار بن حبيب بن عائذ بن
مالك بن المصطلق بن سعيد بن عمرو بن ربيعة بن حارثة بن خزاعة.
وقصتها مشهورة بعد وقوعها في
الأسر فقد قدمت الى النبي صلى الله عليه وسلم وقالت:
“يا
رسول الله، أنا جويرية بنت الحارث بن أبي ضرار سيد قومه، وقد أصابني من البلاء ما
لم يخفَ عليك، فوقعتُ في السهم لثابت بن قيس بن الشماس – أو لابن عم له – فكاتبتُه
على نفسي، فجئتُك أستعينك على كتابتي، قال: فهل لكِ في خير من ذلك؟ قالت: وما هو
يا رسول الله؟ قال: أقضي كتابتكِ وأتزوجكِ، قالت: نعم يا رسول الله، قال: قد فعلت،
قالت: وخرج الخبر إلى الناس أن رسول الله صلى الله عليه وسلم تزوج جويرية بنت
الحارث، فقال الناس: أصهارُ رسول الله صلى الله عليه وسلم، فأرسلوا ما بأيديهم،
قالت: فلقد أعتق بتزويجه إياها مائة أهل بيت من بني المصطلق، فما أعلم امرأةً كانت
أعظم بركةً على قومها منها)
توفيت جويرية بنت الحارث سنة
خمسين في خلافة معاوية بن أبي سفيان، وكان عمرها يوم وفاتها خمسًا وستين سنة
ولم اجد ترجمةً للكاتب
Mühim ve nadir yazıtlardan
biri olup Beni Müstalik kabilesinin Huzaa kabilesinin bir fer’i olduğunun
isbatı mahiyetindedir. Beni Müstalik adının yer aldığı bulunan ilk yazıttır.
Bu kabileye mensup olanlar
arasında en meşhuru Ümmu’l-Mü’minin, Hz. Resul-i Ekrem (S.A.V)’in ezvâcı
tâhirâtından Cuveyriye bin El-Haris’tir. Babası Ashâb-ı Kirâm’dan ve Beni
Müstalik kabilesinin şeyhi/reisi El-Haris bin Ebi Dirâr bin Habîb bin Âiz bin
Malik bin El-Mustalik bin Said bin Amr bin Rebî’a bin Harise bin Huza’a (R.A)
‘dır.
Beni Mustalik Gazâsı
akabinde esarete düşüp Hz. Resul-i Ekrem (S.A.V)’e takdim edilişi ile ilgili
kıssası meşhurdur.
Resulullah (S.A.V)’
demiştirki:
“Yâ Resulallah! Ben
kavminin/kabilesinin efendisi/reisi olan Haris bin Ebi Dirâr’ın kızıyım. Bana, Sana
hafi olmayan bir bela isabet etti. Paylaşımda pay olarak Sâbit bin Kays bin
Eş-Şemmâs’a veya onun bir amcazadesine düştüm. Kendim için esaretten kurtulmak
için onunla fidyemi belirldim. Fidyemin tediyesine yardım talebiyle sana
geldim.” Der. Resulullah (S.A.V):” Senin
için bundan daha hayırlı bir şey var mıdır? “ diye sorar. O da, “ Hayırlı olan
nedir Yâ Resulallah” der. Resulullah (S.A.V) da “ Fidyeni ödüyorum ve seni
kendime tezvic edeyip” diye cevap verir. Cuveyriye de “ Evet Yâ Resulallah diye
kabul eder. Resulullah da seni tezvic eyledim diyerek onu nikahlar. Hz. Resul-i
Ekrem (S.A.V)’in Cuveyriye’yi tezvic eylediği haberi sahabe arasına yayılır. Sahabe
de evlilikle oluşan bu akrabalık dolayısıyla Gazâda elde edilen esirlerin
tümünü âzad edip serbest bırakırlar. Bu evlilik dolayısı ile Beni Mustalik’dan
yüz hane halkı azad edilip serbest bırakılmış olur. Kadın olarak Kavmine
bereket getiren Cuveyriy’den daha büyük üstün bir kadın bilinmemektedir.
Cuveyriye bin El-Haris
(R.Anha) Muaviye bin Ebi Süfyan devrinde Hicri Elli yılında Mekke-Medine yolu
üzerinde vefat eder. Vefatında 65 yaşındadır. Kaya yazıtını yazan Ebu Nu’man
bin münzir bin Abdillah el-Huza’î El-mustaliki ile ilgili teracim ve rical kaynaklarında
bir kayda rastlanılmamıştır.
68- 69
68-
اللهم اغفر
لمطرف بن
عبد الله الاسلمي
Allahım! Mutraf bin
Abdillah El-Eslemî’yi mağfiret eyle/bağışla
69-
رحمت الله و
بركته على كثير بن
هاني امين
يبر
[يا بر] يرحيم
Allah’ın Rahmeti ve
Bereketi Kesîr bin Hânî’nin üzerine olsun. Amîn. Yâ Rahîm!
70-
انا عمير بن عياض اسل الله
الجنة
Ben Umeyr bin İyâz,
Allah’dan Cennet’i diliyorum
71-72-73
71-
أنا
جهم الأسود
Ben Cehm El-Esved
Buhari’nin Tarih-i
Kebirinde Cehm El-Esved adlı bir âvinin adı yer almaktadır. İbn Hibbân Es-Siqâtında
Cehm bin El-Esved adlı tâbiinden bir râviyi zikretmekte Ebu Said El-Hudrî’den
rivâyette bulunduğunu, kendisinden ise Ubeydullah biin El muğîre’nin rivâyette
bulunduğunu kaydetmektedir.
İbn Ebi Hâim Er-Râzî ise
El-Cerh Ve’t-Ta’dil adlı ünlü eserinde Cehm bin El-Esved’in Ebu Said El-Hudrî’den
rivayette bulunup, kendisinden ise Ubeydullah bin El-Muğîre bin El-Mu’aykıb’ın
rivayette bulunduğunu kaydetmektedir.
Buhari Tarihinde râviler
meyanında Cehm El-Esved adını kaydetmekte başkaca bir bilgi yer almamaktadır.
Anca, kaya yazıtındaki ismin Buhari’nin Tarihinde yer alan isim ile mutabık
olduğu görülmektedir.
72-
امن يونس بن زياد بن
هاني بالله
Yunus bin Ziyâd bin Hânî Allah’a
iman etti
73-
يرحم
الله عبيد بن سويد
امين رب ايوب-
— يرحم
الله علي بن اسعد السعدي [الساعدي]
Allah Ubeyd bin Suveyd’e
rahmet eylesin. Amîn Eyyub’un Rabbi!. Allah Ali bin Es’ad Es-Sâidî’ye rahmet
eylesin.
74-
أنا عبد الرحمن ابو مصعب
مولى خلد بن عمرو
Ben Halid bin Amr’ın âzadlısı Abdurrahman Ebu
Mus’ab
75-
اللهم
اغفر لكننه
بن عدي
Allahım! Kinane bin Adiy’i mağfiret
eyle/bağışla
أنا ابو حسن نعيم
مولی كننة ابن
عدي
Ben Kinane bin Adiy’nin ‘azadlısı
Ebu Hasan Nu’aym


.jpg)
















.webp)
.webp)
.webp)










.webp)









.webp)


















.webp)

.webp)
.webp)

.webp)

.webp)



.webp)






.webp)



.jpg)



.webp)




.webp)








.webp)







.webp)





.webp)
.webp)









.webp)








.webp)



.webp)


.webp)

.webp)




.webp)
.webp)
.webp)








.webp)
.webp)

.webp)


.webp)
.webp)

.webp)
.webp)











Yorumlar
Yorum Gönder