Cizreli Ekrâd şuarâsının en meşhurlarından Şeyh/Molla Ahmed El-Cezerî’nin Muasırı, Şuarâ-yı Ekrâdın Meşâhîrinden فقه طيران Feka Teyrân (Feqe Teyrân) mahlası ile meşhur Muhammed Beğ’in Bitlis- Hizan’ın Şandis (Dayılar) Köyündeki 1041/1631-32 Tarihli orijinal Mezar Şahidesi ve Kitâbesi. Kitâbe Okuma ve Tercüme: Müfid Yüksel
Cizreli Ekrâd şuarâsının
en meşhurlarından Şeyh/Molla Ahmed El-Cezerî’nin Muasırı, Şuarâ-yı Ekrâdın
Meşâhîrinden فقه طيران Feka Teyrân (Feqe Teyrân) mahlası
ile meşhur Muhammed Beğ’in Bitlis- Hizan’ın Şandis (Dayılar) Köyündeki
1041/1631-32 Tarihli orijinal Mezar Şahidesi ve Kitâbesi. Kitâbe Okuma ve
Tercüme: Müfid Yüksel
(Mezarı 2013'te Hizan’ın Şandis
(Dayılar) köyünde keşfedip mezar ve Şahidesinin Fotoğraflarını çekip bize gönderme
lütfunda bulunan dostumuz Veysel Bozkurt’a
teşekkürü borç biliriz.)
هذا مرقد السعيد
المرحوم المغفور
المحتاج الی رحمة الله
تعالی
محمّد المشهور فقه
طيران في سنة
١٠٤١
Bu, Mutlu, Merhum, Mağfur,
Allahu Taâla’nın Rahmetine Muhtaç Feka/Feqe Teyrân olarak meşhur Muhammed’in
merkadidir. (Vefatı) 1041 Senesinde
Feqe Teyran/Feqi-yé Teyran:
Asıl adı Muhammed olup, Van Müküs’te (Bahçesaray) dünyaya gelmiş, Kürtçe manzum-edebi eserleriyle tanınmıştır. Güçlü bir medrese eğitimi almış. 1041/1631-1632 senesinde yerleşmiş olduğu Hizan’ın Şandis (Dayılar) karyesinde vefat etmiş olup, kabri halen bu köydedir.
Feqî/Feqe , Arapça “فقيه Fakîh” adlandırmasının muharrefi olup, Kürtçede ilim/medrese talebelerine ad olarak kullanılır. Tayr ise Arapça “Kuş” demektir. Feqi-yé Teyran (Kuşların ilim/medrese talebesi) manasına gelmektedir. En önemli eseri olan “Hespé Reş هسپێ رش” adlı eseri basılmıştır. Ünlü Şeyh/Molla Ahmed El-Cezerî ile olan manzum Kürtçe mükâlemeleri, Cezerî’nin Divânında yer almaktadır.
Molla Ahmed El-Cezerî'nin Divânında Feqi/Feqe Teyran'ın Molla Ahmed El-Cezerî İle Mükâlemeleri
Şiirlerinde ünlü mutasavvıf Mantıku’t-Tayr, İlâhînâme ve Pendnâmne sahibi olup Horasan-Nişabur’da
medfun Ferîduddin Attar’ın etkisi görülmektedir.
Ünlü mutasavvıf Feriduddin Attar'ın İran/Horasan Nişabur'daki Türbesi
Van-Müküs (Bahçesaray)’da
Feqe Teyran için son dönemlerde yapılan sahte türbe
Molla/Şeyh Ahmed El-Cezerî
Şeyh Ahmed El-Cezerî,
Aslen Cizreli Kürd âlim, mutasavvıf ve şâiridir. Ailesi Kürdlerin Buhtî
aşiretindendir. Adı Ahmed lakabı Molla El-Cezerî’dir. Yaşadığı asır konusunda
tarihçiler ihtilaf sergilese de divanındaki Şiirlerinden 16-17. yüzyılda
yaşadığı anlaşılmaktadır. Muasırı/Çağdaşı olan Feqe Teyran (Muhammed Beğ) ‘ın
Bitlis-Hizan’ın Şandis (Dayılar) köyündeki 1041/1631-32 Tarihli mezar
şahidesinden de bu sonuca ulaşabiliriz. Dolayısıyle, Hicri 500’lü yıllarda
yaşadığına ilişkin son dönem araştırmacılarına ilişkin kayıtlar
doğrulanamamaktadır. Divânın sonunda Cizre emirlerinden olduğu ifade edilen Emir
İmâduddin ile mükâleme ve müsâceleleri yer almaktadır. Ancak Şerefnâme’de Cizre
emirleri arasında İmâduddin adına rastlanmamaktadır. Ancak Müküs ümerası
arasında Kanunî dönemi sonrasında Mir İmaduddin Bin Ahmed Beğ’in adına
Şerefnâmede rastlanmaktadır. (Şerefhan, Şerefnâme, 1860:217; 1958:211) . Yine
Şirvan emirleri arasında İmâduddin diye birinin adı geçmektedir. Ancak bunun
600’lü yıllarda yaşadığı ifade edilmektedir. (Şerefhan, Şerefnâme,
1860:231;1958:223). Şerefnâme’deki bu kayıtlara karşın, son günlerde dostumuz
Şefik Korkusuz tarafından keşfedilen, Şirvân Kürt Beylerinin Tarihine ilişkin
Tarih bakımından son derece değerli bir yazmada hicri 970 tarihinde Şirvan’da Reşan
nahiyesinde Şirvan emir sülâlesinden Emir İmaduddin bin Mir Yusuf’un hüküm
sürdüğünü kaydetmektedir.( Salih bin Han Budak; Kitâbu Tarihi’l-Ensâb, Shf.15.
II. Mahmud döneminde H. 1240 Tarihinde dönemin Şirvan beyi Salih bin Han Budak
tarafından Arapça olarak kaleme alınmış olan bu eser o vakte kadar Şirvan
beylerinin ve yörenin tarihini anlatmaktadır. Kitap’ta Şerefnâmenin yanı sıra
bu sülalenin çeşitli zamanlarında tutulan tarih not ve defterleri de
kullanılmış yöreye ilişkin yerel tarih açısından son derece değerli bilgiler
içermektedir. Kitap 1972 yılında yine bu sülaleden Molla Mehmed Reşid
Eş-Şirvanî tarafında tashih edilerek tekrar istinsah edilmiş. Kitabın bilinen
bu tek yazma nüshası Tillo’da Molla Burhan Yıldırım’ın özel kütüphanesinde
bulunmaktadır.). Ayrıca beyitlerinden birinde Cizre hakimi Şeref bin Han
Abdal’dan bahsetmektedir ki, bu Şeref bin Han Abdal Şerefnâme’nin kaydına göre
kitabın kaleme alındığı 1005/1597 tarihinde halen hayattadır. Molla Ahmed El
Cezerî Kürdçe divânı ile şöhret bulmuş bu divânı Kürtler arasında mütedavil
hale gelmiştir. Divânında Kürtçenin yanı sıra Arapça ve Farsça manzumeler de
yer almaktadır. Divânında Sa’di-yi Şirazî, Hâfız-ı Şirazî ve Mevlana
Abdurrahman Câmî’den nakiller yapmaktadır. Divânında yüksek bir
tasavvufi-irfânî neşve görülmektedir. Divan sonunda Emir İmâduddinle olan
kürdçe müsâceleleri ve yine kendi döneminde başka bir şair ve alim olan Fakih
Muhammed Tayran ile kürdçe manzum
mükâlemeleri yer almaktadır. Molla Ahmed El-Cezerî’nin ise hicri 1050 civarında
vefat etmiş olabileceği Divanı arapçaya tercüme ve şerh eden Molla Ahmed
Ez-Zivingî tarafından kaydedilmektedir. Bu divanın birçok yazma nüshası
bulunmakta, en eski yazmalarından biri Bağdat’da Rahip Anastas El-Kermeli’nin
özel kütüphanesinde, diğer biri Bitlis’in Mutki ilçesinin Ohin (Yukarı Koyunlu)
köyünde Şeyh Alaaddin Efendi (Ölümü:1949) kütüphanesinde, birkaç önemli nüshası
ise Divanı Arapça şerh eden Molla Ahmed Zivingi’nin Suriye-Kamşlı’daki kütüphanesinde
bulunmaktadır. Divan ilkin, Nakşibendi Şeyhlerinden Müküs (Van-Bahçesaray)
Arvaslı, Eyüp- Hasan Hüsnü Paşa tekkesi son Nakşibendi-Hâlidî postnişini ve Sultan
Ahmed Camii baş imamı Şeyh Muhammed Şefik El-Arvasî (Vefatı: İstanbul, 12 Ocak
1970) tarafından 1338-1340/1922 tarihinde İstanbul’da Evkâf-ı İslâmiye
matbaasında bastırılmıştır. Daha sonraları Türkiye, Irak, Suriye ve Avrupa
ülkelerinde çeşitli baskıları yapılmış, eski Diyarbakır-Kulp müftüsü M. Emin
Bozarslan tarafından Latin harflerine çevrilerek İsveç’te basılmıştır. 1959
tarihinda Divan Suriye’nin Kamışlı müftüsü Molla Ahmed Ez-Zivingi tarafında
Arapça geniş bir şerhiyle iki cilt olarak Şam’da yayınlanmıştır. Çeşitli yazma
nüshaların karşılaştırılması ile yapılan bu şerhli neşir Divan’ın bugüne kadar
yapılmış en ilmi neşridir. Bu neşrin baş tarafında Divan sahibi El-Cezeri’nin
hayatına ilşkin kapsamlı bir inceleme yer almaktadır.
Şeyh Ahmed El-Cezerî’nin
Cizre’de Kızıl Medrese/Medresa Sor’da medfun olduğu bazı muahhar kaynaklarda
belirtilse de Medresa Sor’un Künbedindeki hepsi kitâbeli olan mezarlarda/lahitlerde
2023’te yaptığımız araştırmalarda Şeyh Ahmed El-Cezerî’nin kabrine
rastlanılmamıştır. Üzerine ahşap sanduka konarak Şeyh/Molla Ahmed El-Cezerî’ye
ait olduğu yazılan mezarın üzerindeki sanduka kaldırıldığında kitabesinden
mezarın Cizre Kürt/Azizan Beylerinden Muhammed Beğ’e ait olduğu anlaşılmıştır.
Cizre'de Medresa Sor/Kızıl Medrese ve Mezar Kümbedi
Bibliography
Muhammed Emin Zeki Beğ,
2006. Meşâhiru’l-Kurd Ve Kurdistan, Tercüme: Es-Seyyide Kerimete, Önsöz Ve
İlave: Muhammed Ali Avnî, Dâru’z-Zaman, Şam-Suriye
Salih bin Han Budak, 1240.
Kitâbu Tevârihil-Ensâb, Yazma, Müstensih: Mehmed Reşid Eş-Şirvânî, 1972, Molla
Burhan Yıldırım Özel Kitaplığı (Siirt-Tillo)
Şerefhan bin Şemseddin
El-Bidlisî, 1860-1862. Şerefnâme, V. Veliaminof-Zernof Yayını, Cilt. 1-2, St.
Petersbourg
Şerefhan bin Şemseddin
El-Bidlisî, 1958-1962. Şerefnâme, Arapça’ya Tercüme: Muhammed Ali Avnî, Önsöz:
Yahya El-Haşşâb, Cilt. 1-2, Daru İhyai’l-Kutubi’l-Arabiyye, Kahire
Şerefhan bin Şemseddin
El-Bidlisî, Şerefnâme, 1078. Osm. Terc. Mehmed bin Ahmed Beğ, H.1078,
(yazma),İBB. Taksim Atatürk Kitaplığı, M.C. O.29, Mütercim Hattı
Zivingî, Molla Ahmed bin
Molla Mehmed, 1959. El-İkd El-Cevherî Fi Şerhi Divâni’ş-Şeyh El-Cezerî, Cilt.
1-2, Şam-Suriye
Ünlü Kürt Şair ve
Mutasavvıfı Molla/Şeyh Ahmed El-Cezerî’nin Kürtçe Ünlü Divânının İki Ayrı Yazma Nüshası
Şeyh Molla Ahmed
El-Cezerî'nin Kürtçe Divanının Şeyh/Seyyid Şefik El-Arvasî ( Vefatı: 13 Mart 1970) tarafından
İstanbul'da yapılan neşri
Molla Ahmed El-Cezerî'nin
Kürtçe Divânı Ve El-İkdu'l-Cevherî adlı Kamışlı Müftüsü Merhum Molla Ahmed Ez-Zivingi'nin Şerhi
Şeyh/Molla Ahmed El-Cezerî’nin
oğlu olduğu söylenen Hüseyin bin Ahmed bin Hüseyin El-Cezerî’ye ait Arapça
Yazma Divân (Topkapı Sarayı Kütüphanesi. Revan 711)
Yorumlar
Yorum Gönder