Medine-i Münevvere civarında Tâbiîn-i Kirâmdan ve ünlü hadis râvisi Ziyâd bin Dumeyre’ye ait erken İslâmi dönem kaya yazıtı ve tercümesi
Medine-i Münevvere
civarında Tâbiîn-i Kirâmdan ve ünlü hadis râvisi Ziyâd bin Dumeyre’ye ait erken
İslâmi dönem kaya yazıtı ve tercümesi
Bu çok çok değerli
keşiflerinden ve paylaşımlarından dolayı
dostumuz, Üstad Ebu Abdillah Muhammed El-Muğazzevî
نوادر الآثار والنقوش
@mohammed93athar 'a
teşekkürü borç biliriz
شكراً جزيلاً للسيد
الاستاذ الفاضل ابي عبدالله محمّد المغذّوي
@mohammed93athar
لأجل اكتشافاته و
تغريداته و مشاركاته و قراءته القيّمة الصحيحة للنقوش الاسلامية المبكّرة
https://x.com/mohammed93athar/status/1833975438508785754
اللهم
اغفر اللهم
اللهم اغفر
لزياد ابن ضُمَيرَة
Allahım! Ziyâd bin Dumeyre’yi
mağfiret eyle/bağışla
Notlar
تعليق الأستاذ المغذوي
حفظه الله :
من صخرة تشرف على
#ماء_عبدالحميد
وبجوار كتاب
#عياض_بن_سعيد_بن_يربوع المخزومي تشاهدون كتاباً بخط المحدث التابعي
#زياد_بن_ضميرة_بن_سعد_الضمري
ويقال الأسلمي ويقال
السلمي رحمه الله
✍ اللهـمـ اغفر لزياد ابن ضميرة . آميــن .
والده ضُمَيْرَةُ بْنُ
سَعْدٍ الضَّمْرِيُّ
وَأَبُوهُ شَهِدَا
مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَزْوَةَ حُنَيْنٍ .
عن ابن سعد قال :
أَخْبَرَنَا عَفَّانُ بْنُ مُسْلِمٍ
قَالَ: حَدَّثَنَا
حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ , عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ قَالَ: حَدَّثَنِي
مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ قَالَ: سَمِعْتُ زِيَادَ بْنَ ضُمَيْرَةَ بْنِ سَعْدٍ الضَّمْرِيَّ , يُحَدِّثُ عُرْوَةَ
بْنَ الزُّبَيْرِ , عَنْ أَبِيهِ , وَعَنْ جَدِّهِ قَالَ: «وَقَدْ كَانَا شَهِدَا
مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَزْوَةَ حُنَيْنٍ» . الطبقات
الكبرى متمم الصحابة الطبقة الرابعة ج 2 ص 493
.
روى رحمه الله عن أبيه
وجده
وروى عنه: محمد بن
جعفر بن الزبير المدني
ومحمد بن إسحاق.
وقال ابن حبان في
الثقات:
زياد بن ضميرة ابن سعد
الضمري
من #أهل_الحجاز ويقال
ابن ضمرة
يروي عن الحجازيين روى
عنه أهل بلده.
وقال البخاري: هو
حجازي
روى عنه محمد بن إسحاق.
وقال ابن أبي حاتم:
زياد بن ضميرة
ابن سعد الضمري حجازي
روى عنه محمد ابن
إسحاق.
له رحمه الله حديثاً
مشهوراً
في كُتُبِ السير يرويه
عن أبيه وجده
في أحداث #غزوة_حنين
تخاصم الأقرع ابن حابس
التميمي
وعيينة ابن حصن
الفزاري
إلى رسول الله صلى
الله عليه وسلم
في دم
#عامر_بن_الأضبط_الأشجعي
أورد هذا الخبر
#محمد_بن_إسحاق
عن
#محمد_بن_جعفر_بن_الزبير قال:
سمعت زياد بن ضميرة بن
سعد السلمي
يحدث [ عن ]
#عروة_بن_الزبير أنّ
أباه وجده شهدا حنينا
....الخ الحديث.
[ عن ] هذه قلبت
المتحدث من زياد
إلى عروة وهذا يوهم أن
الحديث
عن الزبير والعوام
ومعلوم أنّ العوام
لم يدرك البعثة
والصحيح أن المتحدث
هو زياد بن ضميرة يحدث
عروة بن الزبير
عن أبيه وجده
Medine-i Münevvere
civarında, Abdülhamid Pınarı üzerindeki kayalıkta İyâz bin Sa’d bin Yerbû’
El-Mahzûmî’nin yazıtı yakınında tâbiînden ve hadis râvisi Ziyâd bin Dumeyre bin
Sa’d Ed-Damrî’ye (El-Eslemî Es-Selemî de denmiştir.)
Babası Dumeyre bin Sa’d
Ed-Damrî olup, kendisi ve babası Sa’d Huneyn Gazvesinde Resulullah (S.A.V) ile
beraber bulunmuştur
عن ابن سعد قال :
أَخْبَرَنَا عَفَّانُ بْنُ مُسْلِمٍ
قَالَ: حَدَّثَنَا
حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ , عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ قَالَ: حَدَّثَنِي
مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ قَالَ: سَمِعْتُ زِيَادَ بْنَ ضُمَيْرَةَ بْنِ سَعْدٍ الضَّمْرِيَّ , يُحَدِّثُ عُرْوَةَ
بْنَ الزُّبَيْرِ , عَنْ أَبِيهِ , وَعَنْ جَدِّهِ قَالَ: «وَقَدْ كَانَا شَهِدَا
مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَزْوَةَ حُنَيْنٍ» . الطبقات
الكبرى متمم الصحابة الطبقة الرابعة ج ٢ ص ٤٩٣
İbn Sa’d’den naklen:
Bize Affân bin Muslim
haber verdi: Dedi: Bize Hammâd bin Seleme rivâyet etti. O da Muhammed bin İshak
(İbn İshak) ‘tan. Dedi ki: Bana Muhammed bin Ca’fer rivâyet etti. O dedi: Ziyâd
bin Dumeyre bin Sa’d Ed-Damrî’den işittim. Urve bin Ez-Zubeyr ona babasından ve
dedesinden söz ediyormuş: Demiş ki: Her ikisi de (baban ve deden) Huneyn
Gazvesinde Hz. Peygamber (S.A.V) ile birlikte bulundular. (İbn Sa’d Et-Tabakât
El-Kubra, Mutemmimu’s-Sahabe, Dördüncü Tabaka, C.2; Shf: 493)
ZiYâd bin Dumeyre, her
ikisi de Sahabi olan babası ve dedesinden rivayetlerde bulundu. Kendisinden ise
Muhammed bin Ca’fer bin Ez-Zubeyr El-Medenî ve Muhammed bin İshak (İbn İshak)
rivayette bulunmuştur.
İbn Hibbân Es-Siqât’ında:
Ziyâd bin Dumeyre Ed-Damrî
Hicâz ehlinden olup İbn Damre de denmiştir. Hicâzlılardan rivâyette bulunmuş v
e bu belde ehlinden bazı kimseler kendisinden rivayette bulunmuşlardır.
Şeklinde yer almıştır.
Buharî’nin Tarihinde:
O Hicâzî olup kendisinden
Muhammed bin İshak (İbn İshak) rivayette bulunmuştur.
Kaydı yer almaktadır.
İbn Ebî Hatem ise El-Cerh
Ve’t-Ta’dilinde:
Ziyâd bin Dumeyre bin Sa’d
Ed-Damrî Hicâzlı olup kendisinden Muhammed bin İshak (İbn İshak) rivâyette
bulunmuştur.
Kaydı bulunmaktadır.
Kendisinin siyer
kitaplarında yer alan baba ve dedesinden rivayet ettiği Huneyn Gazvesindeki
hadiselerle ilgi meşhur hadisi vardır:
El-Akra’ bin Hâbis ile
Uyeyne bin Hisn El-Fezârî Âmir bin El-Edbat El-Eşca’î’nin kanı üzerine
Resulullah (S.A.V)’ın önünde davalık oldular.
Bu haberi Muhammed bin
İshak, Muhammed bin Ca’fer bin Ez-Zubeyr’den nakletmiştir:
Ziyâd bin Dumeyre bin Sa’d Es-Selemîden
işittim. Urve bin Ez-Zubeyr’den baba ve dedesinin Huneyn Gazvesine şahid
olduklarını/bulunduklarını rivâyet ediyordu.
Burada عن ‘an
den sanki rivayet Urve’nin babası Ez-Zubeyr (R.A) ve onun da babas El-Avâm ile
ilgili bir rivâyetmiş gibi anlaşılabilir. Halbu ki, Hz. Zubeyr (R.A) ‘in babası
El-Avâm’in Hz. Peygamber (S.A.V)’in Risâlet/Bi’set devrine yetişmediği
kesinlikle bilinmektedir. Doğru olan Ziyâd bin Dumeyre bin Sa’d’ın Urve bin
Ez-Zubeyr’den kendi babası ve dedesinden (Dumeyre ve Sa’d) söz eden bir
rivayeti nakletmiş olmasıdır.
Tâbiînden ve Hadis râvisi
Ziyâd bin Dumeyre bin Sa’d Ed-Damrî ile ilgili ayrıca bakınız:
Yorumlar
Yorum Gönder