Arabistan, Şam-Hacc Yolu Geçidinde Ashâb-ı Kirâmdan Ğaylan bin Seleme Es-Sakafî (R.A)’nin torunu ve yine Hadis Râvisi Şurahbîl bin Ğaylan bin Seleme Es-Sakafî (R.A)’nin oğlu Amr bin Şurahbîl bin Ğaylânâ ait erken İslâmi dönem kaya yazıtı ve tercümesi
Arabistan, Şam-Hacc Yolu
Geçidinde Ashâb-ı Kirâmdan Ğaylan bin Seleme Es-Sakafî (R.A)’nin torunu ve yine
Hadis Râvisi Şurahbîl bin Ğaylan bin Seleme Es-Sakafî (R.A)’nin oğlu Amr bin
Şurahbîl bin Ğaylânâ ait erken İslâmi dönem kaya yazıtı ve tercümesi
Bu çok çok değerli
keşiflerinden ve paylaşımlarından dolayı, Arkeolog/Epigrafist/Tarihçi
فريق الصحراء
@AlsahraTeam 'a teşekkürü
borç biliriz
شكراً جزيلاً للسيد
فريق الصحراء
@AlsahraTeam
لأجل اكتشافاته و
تغريداته و مشاركاته و قراءته القيّمة للنقوش الاسلامية المبكرة
أنا عمرو بن شرحبيل بن
غيلن
Ben Amr bin Şurahbîl bin
Ğaylan
Diğer Yazıt
بالله آمن
محمد بن
عبدالواحد
Muhammed bin Abdilvâhid
Allah’a İman Etti.
Notlar:
Ğaylan bin Seleme
Es-Sakafî, Taif’teki Beni Sakîf kabilesinin reislerinden ve şairlerindendi.
İbnu’l-Esîr Usdu’l-Ğabe’denesebini
şu şekilde zabet etmiştir:
غيلان بْن سَلَمة بْن
مُعَتّب بْن مَالِك بْن كعب بْن عَمْرو بْن سعد بْن عوف بْن ثقيف بْن منبه بْن
بَكْر بْن هوازن
Ğaylân bin Seleme bin
Muattib bin Mâlik bin Ka’b bin ‘Amr bin Sa’d bin Avf bin Sakîf bin menbeh bin
Bekr bin Hevâzin
İbn Abdilberr ise
İstîâb’da Ğaylân (R.A)’ın dedesinin adını Şurahbil olarak kaydetmektedir.
Rivayetlere göre Beni
Sakif ile Beni Âmir arasında Tâif’te vukûbulan savaş onun sayesinde kazanılmış.
Ayrıca, Cahiliyye devrinde Irak-ı Arab’da yapılan ticari sefer esnasında İran
Kisrası nezdinde bu ticari kervan adına konuşup temsil etmiş. Bu kervana
yapılan suçlamaları geri aldırmış. Yine rivayete göre onun talebi ile iran
Kisrası adamlarının göndererek Tâif’te bir kale yaptırmış.
Ğaylan bin Seleme, Tâif’in
fethinde Müslüman olmuş ve o sırada 10 tane zevcesi varmış. Hz. Resul-i Ekrem’in
emri ile bu zevcelerinden 6’sını tatlik edip diğer 4’ünü ibka etmiş. Diğeer bir
rivâyet’te Hz. Ömer (R.A) devrinde kalan tüm zevcelerini de talik edip
mallarını çocukları arasında paylaşmış. Ancak, bunu duyan Emiru’l-Mu’minin Hz.
Ömer (R.A) Ğaylân’a zevcelerine dönmesini ve çocukları arasında paylaştığı
malları geri almasını emretmiştir. Nitekim buna dair rivayetler Hadis kaynaklarında
yer almaktadır. Bazı Fıkhi hükümlerin tezahüründe Ğaylan bin Seleme’ye ait bu
rivayetler İmam-ı Şafii başta olmak üzere birçok Fukaha tarafından esas
alınmıştır. Bakınız:
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/894827
Ğaylan bin Seleme (R.A)’nin
şiirleri ise bazı eserler aracılığı ile günümüze ulaşmış. Ğaylan (R.A) İslâm’a
gelmesi akabinde Medine-i Münevvere’ye hicret etmeyerek Tâif’te kalmış. Rivâyetlere
göre Hz. Ömer (R.A) hilâfetleri sonlarında Hicri 23 Senesinde vefat etmiştir.
Ashâb-ı Kirâm’dan Ğaylân
bin Seleme Es-Sakafî (R.A) için bakınız:
Oğlu ve Hadis Râvisi Şurahbîl
bin Ğaylan bin Seleme Es-Sakafî (R.A) de
Ashâb-ı Kirâm’dan olup rivayetlere göre Hicri 60 Senesinde vefat etmiştir. Bakınız:
Yorumlar
Yorum Gönder