Kosova-Prizren'de, 1878'de Prizren Birliğinin Kurulduğu Dulkadiroğlu/Zülkadiroğlu Gâzi Mehmed Paşa (Bayraklı) Câmi-i Şerîfi, Medresesi, Türbesi Ve 981/1573-74 Tarihli İnşâ Kitâbesi:
Kosova-Prizren'de, 1878'de Prizren Birliğinin
Kurulduğu Dulkadiroğlu/Zülkadiroğlu Gâzi Mehmed Paşa (Bayraklı) Câmi-i Şerîfi,
Medresesi, Türbesi Ve 981/1573-74 Tarihli İnşâ Kitâbesi:
ينه پاشای محمّد غازي
ايتدی بر جامع شريف احيا
ياپمدی آنی شهرت آفت ايچون
ايلدی بلكه حقّ ايچون محضا
شهر پر زينده جامع سيمين
قلدی بو شهری جنّة المأوی
شيخ علي قصد ايدوب ديدی تاريخ
جدّد الله كعبة الفقرا
Yine Pâşa-yı Muhammed Gâzî
İtdi bir câmi-i şerîf ihyâ
Yapmadı ânı şöhret-i âfet içün
Eyledi belki Hakk içün mahzâ
Şehr-i pür-zeynde câmi-i sîmîn
Kıldı bu şehri Cennetu’l-Me’vâ
Şeyh Alî kasd edüp didi târih
Ceddedellahu Ka’bete’l-Fukarâ
981
Dülkadiroğlu Gâzî Mehmed Paşa
"Mehmed Paşa. Hân. Zülkadirlu Şahruh
evlâdınan olup Alâeddin’in fevtinde İran’a firar eylemişdir. Sonra, Tebriz’de
940’da Sultan Süleyman Hân dergbâhına ilticâ eyledi ve Erzurum vâlisi oldu.
Ba’dehu hiss-i meyl ile Rumeli’ye nakl olunup Niğbolu ve
Köstendil sancakları verildi. 950’de Bosna vâlisi olup 951’de infisâl eyledi.
Bir aralık Semendire beğlerbeğisi oldu. Ba’dehu mütekâid olup Akçakızanlık’da 977’de fevt olmuşdur. Akabi kalmadı. Hayrât
yapdı. Kendisine Cenâb diye yazılır idi. Biraderi Ali Beğ dahi birlikde gelip
Çemişgezek beği oldu." (M. Süreyya, Sicill-i Osmânî, Cilt. 4. Sahife,
118-119)
"Mehmed Paşa -Han-: Zülkadirli şahruh
evladından olup Alâeddin’in ölümünde İran’a firar etmiştir. Sonra Tebriz’de 940
(1534) da Kanunî Sultan Süleyman Han dergâhına iltica eyledi ve Erzurum valisi
oldu. Sonra hiss-i meyl ile Rumeli’ye naklolunup Niğbolu ve Köstendil
sancakları verildi. 950 (1543) de Bosna valisi olup 951 (1544) de ayrıldı. Bir
aralık Semendire beylerbeyisi oldu. Sonra emekli olup Akçakızanlıkda 977
(1569/70) de vefat etmiştir. (Akçakızanlık, Rumeli’de Çirmen sancağına bağlı
kazâ) Soyu kalmadı. Hayrat yaptı.
Kendisine “Cenab” diye yazılırdı. Kardeşi Ali Bey dahi birlikte gelip
Çemişgezek beyi olmuştur." (IV-118-119)
Yorumlar
Yorum Gönder