Medine-i Münevvere civarında Ashâb-ı Kirâm’dan Nu’aym bin Mes’ud El-Eşca’î El-Gatafânî (R.A)’nin adının yer aldığı ve sahabi olduğunun zikredildiği, torunu Tâbiîn-i Kirâm’dan Kesîr bin Seleme bin Nu’aym bin Mes’ud El-Eşca’î’ye âit erken İslâmi dönem çok önemli bir kaya yazıtı ve tercümesi
Medine-i Münevvere
civarında Ashâb-ı Kirâm’dan Nu’aym bin Mes’ud El-Eşca’î El-Gatafânî (R.A)’nin adının yer aldığı ve sahabi olduğunun
zikredildiği, torunu Tâbiîn-i Kirâm’dan Kesîr bin Seleme bin Nu’aym bin Mes’ud
El-Eşca’î’ye âit erken İslâmi dönem çok çok önemli bir kaya yazıtı ve tercümesi
Bu çok çok değerli
keşiflerinden ve paylaşımlarından dolayı
dostumuz, Üstad Ebu Abdillah Muhammed El-Muğazzevî
نوادر الآثار والنقوش
@mohammed93athar 'a
teşekkürü borç biliriz
شكراً جزيلاً للسيّد
الاستاذ الفاضل ابي عبد الله محمّد المغذّوي
@mohammed93athar
لأجل اكتشافاته و
تغريداته و مشاركاته و قراءته القيّمة الصحيحة للنقوش الاسلامية المبكّرة
https://twitter.com/mohammed93athar/status/1616883599411908608?s=20
https://twitter.com/mohammed93athar/status/1616883735579738112?s=20
اللهم اغفر
لكثير ابن سلمة
و لمن ولد نعيم بن
مسعود
صاحب رسول الله
Allahım! Kesir bin Seleme’yi
ve Resulullah’ın sahabesi olan Nu’aym bin Mes’ud’un evladını mağfiret eyle/bağışla.
Notlar:
Yazıtta adı geçen ve
sahabi olduğu açıkça zikredilen Ashâb-ı Kirâm’dan Nu’aym bin Mes’ud El-Eşca’î
El-Gatafânî (R.A)’nin nesebi kaynaklarda şu şekilde zabt edilmiştir:
نُعَيْمُ بْنُ
مَسْعُودِ بْنِ عَامِرِ بْنِ أُنَيْفِ بْنِ ثَعْلَبَةَ بْنِ قُنْفُذِ بْن خلاوة
بْن سبيع بْن بَكْر بْن أشجع ابو سلمة الغطفاني
Nu’aym bin Mes’ud bin Âmir
bin Uneyf bin Sa’lebe bin Kunfuz bin Halâve bin Sabî’ bin Bekr bin Eşca’ Ebu
Seleme El-Gatafânî
Nu’aym bin Mes’ud (R.A)
Hendek Gazâsı/Muhasarası esnasında, Beni Kurayza, Gatafan ve Kureyşliler
arasındaki ittifakı bozup bir kısım hizip ve toplulukların Kureyş’in topladığı
bu iitifaktan ayrılmasını sağlayan kimsedir. O sırada yeni Müslüman olmuş olan Nu’aym
bin Mes’ud (R.A) Hz. Resul-i Ekrem (S.A.V) ‘den izin alarak gizli bir planla bu
ittifakı bozmaya muvaffak olmuş, muhasara altındaki Medine-i Münevvere'yi ve Müslümanları
tehdit eden en büyük tehlikenin bertaraf edilmesine vesile olmuştur. Hz.
Resul-i Ekrem (S.A.V) الحرب خدعة Harp Hiledir sözünü/hadis-i Şerifini de burada söylemiştir. Nu’aym bin Mes’ud bunun ardından Medine’ye hicret ederek
yerleşmiştir. Hz. Peygamber (S.A.V) ‘den Müseylimetu’l-Kezzâb ile ilgili hadisi
rivayet etmiş, kendisinden de oğlu Seleme rivayet etmiştir. Ve İbrahim bin Hânî
El-Eşca’î Nu’aym bin Mes’ud’un kerimesinden de o da babasından rivayette
bulunmuştur. Mekke’nin Fethi Seferinde ve Tebeuk Seferinde Hz. Peygamber (S.A.V) tarafından Seferlere katılmaları için Gatafan
kabilesine gönderilmiştir. İbn Abdilberr ve İbn Hibbân’a göre Hz. Osman’ın (R.A)
hilâfeti zamanında, Ebu Hatim Er-Râzi’ye göre’de Hz. Osman’ın (R.A) hilafetinin
son zamanlarında vefat etmiştir.
Oğlu Seleme bin Nu’aym da,
babası ile birlikte Müslüman olmuş Ashâb-ı Kirâmdan olup, hadis rivâyet
etmiştir. Sonradan Kûfe’de sâkin olmuştur.
Ashâb-ı Kirâmdan Nu’aym
bin Mes’ud El-Eşca’î El-Gatafânî (R.A) ve oğlu Seleme bin Nu’aym (R.A) için
bakınız:
Yazıt sahibi Kesîr bin
Seleme bin Nu’aym bin Mes’ud El-Eşca’î El-Gatafânî hakkında ise, ricâl, tabakât
ve terâcim kitaplarında bir kayda rastlanılmamıştır.
Yorumlar
Yorum Gönder