Arabistan-Tebuk/Hisma حسمی ‘da, Mâide Suresinin 47. Âyet-i Kerîmesinin bir bölümünün (Durak yerinden sonra) yazılı olduğu Osman bin Vehrem El-Mekkî’ye âit erken İslâmi dönem kaya yazıtı ve tercümesi

 






Arabistan-Tebuk/Hisma حسمی  ‘da, Mâide Suresinin 47. Âyet-i Kerîmesinin bir bölümünün (Durak yerinden sonra) yazılı olduğu Osman bin Vehrem El-Mekkî’ye âit erken İslâmi dönem kaya yazıtı ve tercümesi

 

Bu çok çok değerli keşifleri ve paylaşımlarından dolayı Arkeolog/Epigrafist/Tarihçi

 فريق الصحراء

@AlsahraTeam 'a teşekkürü borç biliriz

 

شكراً جزيلاً للسيد فريق الصحراء

@AlsahraTeam

لأجل اكتشافاته و تغريداته و مشاركاته و قراءته القيّمة للنقوش الاسلامية المبكّرة

 

https://alsahra.org/2022/08/%d8%a7%d9%84%d8%b1%d8%ad%d9%84%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d8%a7%d8%a8%d8%b9%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d9%89-%d9%86%d9%82%d9%88%d8%b4-%d8%ad%d9%90%d8%b3%d9%85%d9%89-%d8%a7%d9%84%d8%ac%d8%b2%d8%a1-%d8%a7%d9%84/

 




 

فمن (و من) لم يحكم بما أنزل الله

فاولئك هم الفسقون

و كتب عثمن بن وهرم المكي

 

Tercümesi

 

وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنجِيلِ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فِيهِ ۚ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

 

(Ve dedik kî:) «İncîl sahibleri Allah’ın, onun içinde indirdiği (hükümler) le hükmetsin. Kim Allah’ın indirdiği (ahkâm) ile hükmetmezse onlar fasıkların ta kendileridir». (Mâide Suresi, 47)

 

Ve (bunu) Osman bin Vehrem El-Mekkî yazdı.




 


Notlar:

Mekke-i Mükerreme’nin 12 Km. kuzey doğusunda Useyle vâdisinde, ilki 80/699 tarihli Bakara Suresinin 21. Ayetinin bir bölümünün, ikincisi Vâkı’a suresinin 28. Ve 40. Âyet-i Kerimelerinden bazı bölümlerinin yazılı olduğu Osman bin Vehren’e ait iki kaya yazıtı bulunmaktadır. Mekke-i Mükerreme Useyle Vâdisindeki yazıtlarda yazıt sahibinin adı عثمن بن وهرن  Osman bin Vehren olarak yazılmışken, Tebuk-Hisma’daki bu kaya yazıtında عثمن بن وهرم المكّي  Osman bin Vehrem El-Mekkî adı okunmaktadır.

 

İsimleri benzeyen bu şahısların aynı şahıs olup olmadığı tam tesbit edilememektedir. Ancak, Mekke civarında ayetlerden bölümlerin yazılı olduğu iki yazıtının olması, Tebuk-Hismadaki yazıtta isminde sadece ن  Nun ve م  Mim harfleri değişikliği olması ve El-Mekkî nisbesini kullanması ve yine âyetten bir bölümün yazılı olmuş olması bu ihtimali güçlendirmektedir. Her üç yazıt sahibi aynı kimselerse, Mekke-i Mükerreme’deki ilk yazıtın 80/699 yılına tarihlenmiş olması dolayısıyla, tüm yazıtlar hicri birinci yüzyıla tarihlenebilir. Nitekim yazım şekli  ve imlâları da bunu göstermektedir.










Yorumlar

Popüler Yayınlar