Bursa'da Yıldırım Bayezid, Çelebi Mehmed ve Sultan II. Murad devirlerinin önde gelen büyük ulemâsından Dinkoz Ahmed Şemseddin Efendi'nin Bursa'da Türk-İslam Eserleri müzesi bahçesine nakledilmiş olan 835/1431-1432 tarihli üstüvânî mezar şâhidesi Kitâbesi

 














Bursa'da Yıldırım Bayezid, Çelebi Mehmed ve Sultan II. Murad devirlerinin önde gelen büyük ulemâsından Dinkoz Ahmed Şemseddin Efendi'nin Bursa'da Türk-İslam Eserleri müzesi bahçesine nakledilmiş olan 835/1431-1432 tarihli üstüvânî mezar şâhidesi Kitâbesi

 






العالم الفاضل المولی شمس الدين

أحمد الشّهير بديڭقوز المدرّس بمدرسة

الغازی سلطان بايزيد بن مراد خان

بمدينة بروسه و من تصانيفه

شرح المراح و له حاشية لطيفة

سنه ٨٣٥

 

“Alim, fâzıl Dinkoz diye meşhur/ünlü olan Şemseddin Ahmed Efendi. Bursa şehrinde  Sultan Gazi Abayezid bin Murad Han medresesinde müderris olmuş, tasnif ettiği eserler meyanında Şerhu’l-Merah ve güzel/latif bir haşiyesi vardır.

Sene 835”

Dinkoz Ahmed Şemseddin Efendi aslen Teke’li olup, ilim tahsilini ikmalden ve çeşitli medreselerde müderrislik yaptıktan sonra Bursa’da Yıldırım Bayezîd medresesinde müderrislik yapmıştır. Bu hal üzereyken 835/1431-1432 tarihinde Bursa’da vefat etmiş olup, hernekadar “Güldeste” adlı eserde Mevlevîhâne karşısındaki makberede medfun olduğu kaydedilmişse de, Bursa’da Kükürtlü civarında,Çekirge caddesi’nde yer alan bir kabristanda defnedilmiştir. Kabri ziyaretgah haline gelen Dinkoz Ahmed Efendi’nin mezarı Bursa mezarlıklarının cumhuriyet devrinde bilinçli bir şekilde yok edilmesi sürecinde ortadan kaybolmuş üstüvani mezar şahidesi Bursa Türk-İslam Eserleri Müzesi bahçesine nakledilmiştir.

Dinkoz Ahmed Efendi bir çok eser te’lif ve tasnif etmiş olup, bunlardan ilm-i sarftan Merah adlı esere şerh, yine sarf ilminden Maksud adlı ünlü kitaba yazdığı şerhi Mes’ud Rumî’nin Adâbu’l-Cedel’ine yazdığı geniş haşiye, yine Haşiyetu’t-Tecrîd, Seyyid Şerîf’in Ferâizi ve âdâb-ı Fâzıla’ya yazdığı haşiyeler bilinen ve bugüne gelebilen eserleridir. Merah’a yazdığı şerh defalarca basılmış olup, medreselerde mütedavil olmuştur.

( Eş-Şekâik En-Nu’mâniyye Fi Ulemâi’d-Devleti’l-Usmâniyye, A. Suphi Furat Neşri, 1985: 213; Mecdi Efendi Tercümesi, Shf. 229; Bursalı Mehmed Tahir, Osmanlı Müellifleri, 1/304)







Not:

Dinkoz  ديڭقوز  Bursalı M. Tahir’e göre, Bursa yöresinde kullanılan, Güçlü, sağlıklı, sağlam vücutlu anlamına gelen bir tabirdir. (Osmanlı Müellifleri, ibid.)

 

 

 

 


Yorumlar

Popüler Yayınlar