Tarihten Yapraklar: Yavuz Sultan Selim’in Şehzâdeliği esnasında, Şah İsmail’in Diyarbekir Valisi Ustaclıoğlu Mehmed Beğ’in İstanbul’a gönderdiği ve İstanbul’da yakalanan aslen Amasya Vilayeti Ilıca nâhiyeli casusun 7 Safer 918/24 Nisan 1512 tarihli sorgu/isticvab zabıt varakası








Tarihten Yapraklar:




Yavuz Sultan Selim’in Şehzâdeliği esnasında, Şah İsmail’in Diyarbekir Valisi Ustaclıoğlu Mehmed Beğ’in İstanbul’a gönderdiği ve İstanbul’da yakalanan aslen Amasya vilayeti Ilıca nâhiyeli casusun 7 Safer 918/24 Nisan 1512 tarihli sorgu/isticvab zabıt varakası:




Yeniçeri  Ağası gönerdüği câsusun ikrârıdür ki, zikr olunur:

Meskenün ne yirdedür (Nerelisin) deyu suâl olıcak, “Amasya tâbiinde Ilıca nâhiyesinde Karaburun nâm köydenim”. Erdebilîsin mi?  Deyicek “Erdebiliyim” dir. Evünden gideli ne mikdârdür? Diyicek “ Yahya Paşa Ankara’ya varduği târihde gitdüm” dir. Sofya’dan ayrılalı ne mikdardür diyicek “ Bir buçuk yıldur . Biz beş kişiydük. Üç dahı hizmetkârdı. Bizi Ustacıoğlı (Ustaclıoğlu Mehmed Beğ. Şah İsmail’in Diyarbekir Valisi) gönderdi. Kefe’ye (Kırım-Kefe) geldük. Kefe’den Dobrıca’ya (Dobruca) geldük. Bâzergân (Bezirgan) sûretinde . Dobrıca’da ben hasta oldum. Yoldaşlarumun ikisi Zağra’ya gitdi. İkisi Sofya’ya gitdi. Ben sağalıcak, Ederne’ye (Edirne) geldüm. Ederne’de sandukcı (Sandıkçı) Köseye altı pâre kâğıd getürdüm. Üç kâğıd dahı yanındağı Sandukcı Muhyiddin’e getürdüm. Ondan sonra, Ederne’de ırğadlık işlerdüm, gelürdüm. Kah kah sandukcılarla bulışurdum. Ondan sonra İstanbul’a vardum. İmâret’e kondum.“ İstanbul’da hiç kimesne bilür misin? Deyicek, “Bileriz” didi. “İstanbul’a ve gayri yerlere gayrı âdemler (adamlar) salındı. “ didi. “Ondan sonra İstanbul’da iskeleye geldüm. Öte yakaya geçeyim diyu. Beni tutdılar (tuttular) “ didi.




Yorumlar

Popüler Yayınlar