Şâfiî Fukahasının Meşâhirinden Ebu Nasr İbn Sabbağ’ın (400/1009-477/1084) Şafii Fıkhının fürûuyla alakalı Eş-Şâmil Fi’l-Furûi’ş-Şâfi’iyye الشامل في الفروع الشافعية Adlı dev eserinin kayıp olup, geçen yıl bulduğumuz bilinen yegâne yazma nüshası
Şâfiî Fukahasının
Meşâhirinden Ebu Nasr İbn Sabbağ’ın (400/1009-477/1084) Şafii Fıkhının fürûuyla
alakalı Eş-Şâmil Fi’l-Furûi’ş-Şâfi’iyye الشامل في الفروع الشافعية Adlı dev eserinin kayıp
olup, geçen yıl bulduğumuz bilinen yegâne
yazma nüshası. Bu nüsha ikinci kopya olup, 585/11891190 Tarihimde Batı
İran’daki İlâm şehrindeki Nizâmiye medresesinde Süleyman
bin Ebi’l-Muzaffer El-Cîlî tarafından, müelifin kendi nüshasından istinsah
edilmiştir. Eserin kütüphanede Sadece 5 cildi mevcut olup, -2,3,4,5,7. Ciltler-
Diğer ciltler ise mefkudtur:
الكتاب الشامل في الفروع الشافعية
لنحرير الفقهاء العلامة ابی نصر ابن الصباغ البغدادي الشافعي رحمه الله
المتوفی سنة ٤٧٧
هذا الكتاب كان مفقوداً حتی الی يومنا في السنة الماضية وجدنا في مكتبة قصر\متحف طوپ قپو خمسة اجزاء منه مخطوطة
قد نقلت هذه خمسة اجزاء من نسخة المؤلف بتاريخ سنة ٥٨٥ من الهجرة النبوية في المدرسة النظامية بمدينة ايلام في غرب ايران من قبل سليمان بن
ابی المظفر الجيلي رحمه الله
“ İBNÜ'S-SABBAĞ
Ebû Nasr Abdüsseyyid b.
Muhammed b. Abdilvâhid el-Bağdâdî (ö. 477/1084) Şafiî fakihi.
400 (1009) yılında
Bağdat'ta doğdu. İl¬mî geleneğe sahip bir aileye mensuptur. Ebü'I-Hüseyin
Muhammed b. Hüseyin el-Kattan ve İbn Şâzân el-Bağdâdî'den ha¬dis dinledi; Kadı
Ebü't-Tayyib et-Taberî'-den fıkıh okudu. Zamanında Irak bölgesi¬nin önde gelen
Şafiî fakihlerinden biri ol¬du. Selçuklu Veziri Nizâmülmülk'ün 459'-da (1067)
inşa ettirdiği Nizamiye Medresesi'nde Ebû İshak eş-Şîrâzî'nin ders ver¬meyi
reddetmesi üzerine İbnü's-Sabbâğ ders verdi. Ancak öğrencilerin çabalarıyla Ebû
İshak eş-Şîrâzî'nin kararından vaz¬geçmesi üzerine yirmi gün sonra bu gö¬revden
alındı. Talebeleri ve kendisinden rivayette bulunanlar arasında oğlu
Ebü'l-Kâsim Ali, Hatîb el-Bağdâdî, Ebü'l-Kâsım İsmail b. Ahmed es-Semerkandî,
Harîrî, Mü'temen b. Ahmed es-Sâcî, Muhammed b. Abdülbâkl ei-Ensârî, Muham¬med
b. Ahmed eş-Şâşîve Ebû Nasr el-Gâzî gibi âlimler bulunmaktadır.
İbnü's-Sabbâğ, 476 (1083)
yılında Şîrâ-zî'nin vefatının ardından Nizamiye Med-resesi'nde bir yıl daha
ders verdikten son¬ra gözlerinden rahatsızlanınca azledildi. Bu göreve tekrar
dönmek için Nizâmül-mülk'le görüşmek üzere İsfahan'a gitti. Nizâmülmülk'ün
kendisi için ayrı bir med¬rese inşa edilmesi İçin emir vermesi üze¬rine Bağdat'a
geri dönen İbnü's-Sabbâğ üç gün sonra 13 veya 14 Cemâziyelevvel 477 tarihinde
bu¬rada vefat etti. Önce evine defnedilen ce¬nazesi daha sonra Bâbü Harb
Kabrista-nı'na nakledildi. Zühd ve takvâsıyla tanı¬nan İbnü's-Sabbâğ'ın Ebû
İshak eş-Şîrâzî'ye denk olduğu, hatta mezhep fıkhını ondan daha iyi bildiği
nakledilir. Hanbelı âlimi Ebü'1-Vefâ İbn Akil de onun tanıdığı üç mutlak
müc-tehidden biri olduğunu söylemekte mezhepte yerleşik bazı görüş¬leri
eleştirdiği de görülmektedir.
Eserleri.
1. eş-Şâmil İbn Hallikân
ta¬rafından Şafiî fıkhının en güvenilir kitap¬larından biri olarak
nitelendirilen esere öğrencisi Ebû Bekir Mu¬hammed b. Ahmed eş-Şâşî'nin eş-Şâiî
adıyla kaleme aldığı yirmi ciltlik şerhinden başka Osman b. Abdülmelik el-Kürdî
ve İbn Hatîb Cibrîn'İn de birer şerh yazdığı Kutbüddin İs-mâii b. Muhammed
el-Hadramî'nİneş-ŞĞmU'öeu derlendiği anlaşılan el-Mün-tehab adlı bir eserinin
bulunduğu kaydedilmektedir.
2. et-Ta-rîku's-sâlim
ilallâh. Bazı tasavvufî konula¬rın ele alındığı eser Tezkİretü'l-câlim ve't-tarîku's-sâlim
ve Vddetü'l-'âlim ve't-tan-ku's-sâlim adlarıyla da anılır.
3. el-Kâmil. Şafiî ve
Hanefî mezhepleri arasındaki gö¬rüş ayrılıklarının ele alındığı bir eserdir.
4. Fetâvâ. Mü¬ellifin,
yeğeni Ebû Mansûr Ahmed b. Mu¬hammed İbnü's-Sabbâğ tarafından bir araya
getirilen fetvalarından oluşan eser¬den Tâceddin es-Sübkî bazı nakiller
yap¬mıştır.
Bunların yanında
Kifâyetü's-sâ'il ve ei-'Udde ('Cimde) fî uşûli'J-hkh adlı eser¬ler de
kaynaklarda İbnü's-Sabbağ'a nis-bet edilmektedir. Ayrıca Kâtib Çelebi Ebü'n-Nasr
İbnü's-Sabbâğ'a el-İş'âr bi-ma'rifeti ihtilâfı cuîemâ3i'l-emşâr adlı bir eser
nisbet etmekteyse de bu kitap Ebû Mansûr İb¬nü's-Sabbâğ'a ait olmalıdır. “
Notlar:
17 veya 18 Eylül 1084
İbn Hal-likân, m, 217
Süb-kî, V, 123
a.g.e., V, 127-134
Vefeyât, II1, 217
Keşfü'z-zunûn, II, 1025
TSMK, IIL Ahmed, nr. 778;
ayrıca bk. Brockelmann, GAL, I, 486
Süleymaniye Ktp.,
Ayasofya, nr. 2004
ibn Hallikân, III, 217;
Kayseri Râşid Efendi Ktp., nr. 27016/7, vr. 119b-131
Sübkî, V, I 22;
Keşfü'z-zunûn, II, 1129
Keşfü'z-zunûn, II, 1381
Jabakât, V, 127-134
Keşfü'z-zunûn, I, 104
Sübkî, IV, 153
Bibliyografya ;
İbnü'l-Cevzî,
el-Muntazam, IX, 12-13; İbnü'I-Esîr, et-Kâmil,X, 141; İbnü's-Salâh,
Tabakâtü'l-fukahâVş-Şafı'iyye, Beyrut 1413/1992,1, 523, 549; Nevevî, Tehzîb, 1/2,
s. 299; İbn Hallikân, Ve-feyât, İli, 217-218; Zehebi. A'lâmû'n-nübelâ', XVIII,
464-465; a.m\f..el-Mu'infî tabakâti'l-mu-haddişîn (nşr. Hcmmâm Abdürrahîm
Saîd), Am¬man 1404/1984, s. 137; Ahmed b. Aybek ed-Dimyâtî, el-Müstefâd min
Zeyli Târihi Bağdâd (nşr. M, Mevlûd Halef], Beyrut 1406/1986, s. 296-297;
Safedî. Nektü'l-himyân (nşr. Ahmed Zekî Bek], Kahire 1329/1911, s. 193; Yâfiî,
Mir'â-tü'l-cenân,\\[, 121;Sübkî, Ta£>afcât(Tanâhî], IV, 153; V, 122-134;
İsnevî, Tabakâtü'ş-ŞâfiHyye, II, 130-131; İbn Kesîr. el-Bidâye, XII, 126-127;
a.mlf.. Tabakâtü't-fukahâ'i'ş-Şârt'iyy'tn (nşr. Ahmed Ömer Hâşim - M. Zeynühiim
M. Azb], Kahire 1413/1993, II, 464-465; İbn Kâdî Şühbe, Tabakâtü'ş-Şâfı'iytje,
1, 251-252; İbn Tağrîber-dî, en-riücûmü'z-zâhire, V, 119; Taşköprizâde,
Miftâh.u's-sa'âde,]\, 325; Keşfü'z-zunûn, I, 104, 389; II, 1025, 1114, 1129,
1218, 1381, 1501; Brockelmann. GAL, 1, 486; SuppL, 1,671; Kara-tay, Arapça
Yazmalar, li, 652; Hacvî, et-Fİkrü's-sâmî fi târîhi'l-fıkhi'l-İslâmî [nşr.
Eymen Salih Şa'ban), " (Türkiye Diyanet Vakfı,
İslâm Ansiklopedisi)
Yorumlar
Yorum Gönder