Nurbânu Vâlide Sultan/Ayakapı Hamamı Ve
Çeşmesi
(Havuzlu Hamam, Gül Çeşmesi)
Müfid Yüksel
Haliç surlarının
Aya Kapısı ile Fener Kapısı arasındaki bölümünde, eskiden Yenikapı adıyla
tanınan kapının hemen yanındadır. Çok harap vaziyettedir. Karşı tarafında
çeşmesi bulunmaktadır. Bugün Abdülezel Paşa Caddesi ile Miralay Nazım Bey
Sokağının kesiştiği noktada yer almaktadır. Hamam, halen mevcut inşâ Kitabesine
göre 990/1582-83 tarihinde inşâ edilmiştir. Sultan III. Murad'ın vâlidesi Nurbânu Vâlide Sultan (Vefatı: 21 Zilka’de
991/6 Aralık 1583) tarafından Üsküdar’da kendi eseri olan Atîk Vâlide
Camiine gelir getirmek üzere Mimar Sinan'a inşâ ettirilmiştir. Mimar Sinan’ın
eserleri ile alakalı Tezkiretu’l-Bünyân’da hamam, “Vâlide Sultan Hammâmı Cebe
Alî Kapusında” şeklinde kaydedilmiştir. (Sâî Çelebi, Tezkiretu’l-Bünyân,
1315:44; Haskan, 1995:177-178;Sezen, 1993:1/437 ; Konyalı, 1948:51) Bina,
Valide Sultan, Yenikapı veya Havuzlu Hamam isimleri ile de tanınır. Hamam tek
hamam olarak yaptırılmıştır. (Wolfgang Müller-Wiener, 1977:97,309,325; 2001: D
3/1, 97,309, 325)
Giriş Kapısı Üzerinde Halen Mevcut 990/1582-83 Tarihli
İnşâ Kitâbesi Şu şekilde Okunmaktadır:
بحمدالله بو جای خرّم آباد
هزاران سعيله چون بولدی اتمام
بو عالی منزله دينلدی تاريخ
كه يوزی صويدر شهرڭ بو حمّام
٩٩٠
Bihamdillâh bu câ-yı Hürrem-âbâd
Hezârân sa’yle çün buldı itmâm
Bu âlî menzile dinildi târîh
Ki yüzi suyıdır şehrin bu hammâm
990
Kitâbe metni Hafız Hüseyin Ayvansarâyî’nin “Mecmuâ-i
Tevârih”inde bazı farklılıklarla kaydedilmiştir. (Ayvansarâyi, Mecmuâ, Topkapı
Sarayı Kütüphanesi Yazmaları, H 1565, 126a). Kitâbe metni, Mehmed Ziâ Bey’in
İstanbul ve Boğaziçi adlı ünlü eserinde doğru bir şekilde kaydedilmiştir.
(Mehmed Ziyâ, 1336:1/342)
Mimar Sinan eseri olduğu halde, 1940'lı yıllarda artık
kullanılmayan bir hamam olduğu için de yakın tarihimizde pek tanınmamıştır.
Vakıflar Umum Müdürlüğü tarafından şahıslara satılıp özel mülkiyete geçen
hamam, bugün için tümüyle harap durumdadır. 1947' de bu yapı bir kereste deposu
olarak kullanılmaya başlanmış iki halvet kubbesi çökmüştür. Kurnaları ve mermer
döşemeleri sahiplerince satılmıştır. Bugüne kadarda bu fonksiyonunu
sürdürmüştür. Şimdilerde de yine kereste deposu olarak kullanılmaktadır.
Hamam, Reşat Ekrem Koçu’nun İstanbul Ansiklopedisinde
şöyle anlatılmaktadır:
“AYAKAPU HAMAMI
Cibalide, Ayakapuda on altıncı asır yapısı, Türk yapı sanatının
bedialarından tek bir hamamdır, bu satırların yazıldığı sırada çok harap bir halde ve bir kereste deposu haline
konmuş bulunuyordu (1947); arka tarafı
kubbeler hizasına kadar toprağa
gömülmüş, İstanbul Ansiklopedisi için
resimlerinin yapıldığı 1944 yılı ile 1947 arasında iki halvet kubbesi
çökmüştür; diğer kubbelerin de yakın istikbalde çökeceği muhakkaktır. Bu güzel hamamın yirmi yirmi beş yıldan beri metruk olduğu söylenmektedir; vaktiyle bu hamamda çalışmış; 1944 de Küçükmustafapaşa
Hamamında bulunan bir dellâk, Âyakapu
Hamamının halk ağzında Havuzlu Hamam
diye maruf olduğunu nakletmiştir.
Ayakapu
Hamamının dış kapısı üzerinde mermer bir
kitabe taşında şu tarih kıtası yazılıdır:
Bi hamdillâh bu câyi hurrem âbâd Hezaran sa'yile çün buldu itmam Bu âlî
menzile dinildi târih «Ki yüzü sûyidir şehrin bu hammam» H. 999 (M.
1582)
Ayakapu Hamamının planındaki hususiyet, sokak kapusu ile camekân arasında bir bölmenin bulunmasıdır. Kereste deposu yapılan büyük kubbeli
camekânın fresklerle tezyin edildiği
görülüyor, ki bunlardan, dışarıdan
girildiğine göre karşı sağ köşede, kubbenin
altında bir parça
kalmış, diğerleri dökülmüştür. Bir küçük kubbe
ve iki beşik kubbecik ile örtülü olan
soğukluğun sağında bir temizlik yerleri
bulunup, soldaki bir kapudan
da müselles bir aralık içine yerleştirilmiş
ayakyollarına geçilir. Asıl hamam kısmı, bir göbek taşı etrafında dört halvet ve üç sofadan ibarettir. 1947 de, kubbelerle sofaların üstündeki beşik kubbeler tehlikeli olduğu
için soğukluğa açılan
kapusu örülmüş bulunuyordu. Kurnaları ve mermer döşemeleri bir yüksek sanat eserinin kıymetini idrâktan âciz mal sahipleri tarafından sökülmüş - ve satılmış bulunuyordu. İstanbul
Ansiklopedisi, Büyük-şehrin
«yüzü suyu» olan Ayakapu Hamamını
tahrip edenleri, tarihin tel'inine terkeder. Bibi: REK, Gezi Notu.” (Koçu,
R.E, İstanbul Ansiklopedisi, C.3, 1379-1381)
R.Ekrem Koçu'nun
196O'lı yıllarda bahsettiği duvarlardan ve kubbe desteklerindeki süsleme
öğelerinden hiçbiri günümüze ulaşmamıştır.
“Hamam doğu-batı doğrultusunda yerleşmiş dikdörtgen bir
plana sahiptir. Ancak yapının iki kısa kenarı aynı uzunlukta olmadığından dikdörtgen
düzgün değildir. Sıcaklık kısmı tamamen harap haldeki hamamın içine, burayı
depo olarak kullanan kişilerce betonarme bir tadilat yapılmış ve üst yapının
çökmesi önlenmeye çalışılmıştır.” (Sezen, DBİA, C. 1)
Hamamın karşısında Hamamdan 4 yıl sonra inşa edilmiş
çeşmesi de bulunmaktadır. Çeşme, Kitâbesindeki tarih beytine göre, Hamamın
bâniyesi Nurbânu Vâlide Sultan’ın vefatından 3 yıl sonra inşâ edilmiştir. Son
yıllara kadar oldukça harap vaziyette duran çeşme, son senelerde esaslı bir
tamir görmüştür. Çeşme, döneminin tarzında klasik Osmanlı mimari uslubunda,
kesme taştandır. Kitâbesinin süslemelerinde gül motifleri bulunduğundan ahali
içnde “Gül çeşme” de denilmektedir. Çeşmenin ayna taşının her iki tarafında,
tas koyulan nişleri bulunmaktadır. Halen mevcut olan 994/1585-86 Tarihli iki beyitlik manzum inşâ kitâbesi şu
şekildedir:
بو جهان ايچره بلڭ
ای تشنه لر
آب كوثردر ايشی بو
چشمه نڭ
ديدم ايچن عاشقه
تاريخدر
نوش جان اوله صويی
بو چشمه نڭ
Bu cihân içre bilin ey teşneler
Ab-ı kevserdir eşi bu çeşmenin
Dedim içen âşıka târihdir
Nûş-i cân ola suyu bu çeşmenin
994
Çeşme kitâbesi metni Mehmed Ziyâ Bey’in İstanbul Ve
Boğaziçi adlı dev eserinde de kaydedilmiştir. Yalnız son beyitte “İçen âşıka”
yerine “Elhakk âşıka” şeklinde zuhul eseri olarak yanlış kaydedilmiştir.
(Mehmed Ziyâ, 1336: 1/342)
Çeşme kitâbesinde tarihi rakam
olarak kazılmamış olsa da, son tarih mısra’ı ebced
hesabı ile 994 yılını
göstermektedir. Mimari özellikleri ve süslemeleri ve kitâbesinin
hattı olarak hamam ile benzerlik gösteren çeşmenin
hamamdan birkaç yıl sonra
yapıldığı kitabeden anlaşılmaktadır.
(Tanışık, 1943, 1/34-36;
Egemen, 1993: 152)
Bibliography
Ayvansarayî, Hâfız Hüseyin, Mecmuâ-i
Tevârih, Topkapı Sarayı Kütüphanesi Yazmaları, H.
1565, 126a,
Ayvansarayî, Hâfız
Hüseyin, 1985 Mecmuâ-i Tevârih,
Hazırlayanlar: Fahri Ç. Derin-Vahid Çabuk, İstanbul, Üniversitesi Edebiyat
Fakültesi Yayınları, No: 3092, Edebiyat Fakültesi Basımevi, İstanbul
Ayverdi, istanbul
Haritası, C/6
Egemen, Affan, 1993. İstanbul’un Çeşme Ve Sebilleri,
Arıtan Yayınevi, İstanbul
Haskan, M. Mermi, 1995. İstanbul Hamamları, Türkiye
Turing Ve Otomobil Kurumu Yayınları, İstanbul
Koçu, Reşat Ekrem, ISTA,
III,
1379-1381;
Konyalı, İbrahim Hakkı, 1948, Koca Mimar Sinan, istanbul Shf. 51
Mehmed Ziyâ, 1336. İstanbul Ve Boğaziçi, Cilt.1,
Dâru’t-Tibaati’l-Âmire, İstanbul
Wolfgang Müller-Wiener, 1977. Bildlexikon Zur Topographie Istanbuls,Verlag Ernst Wasmuth Tübingen
Wolfgang Müller-Wiener, 2001, İstanbul’un Tarihsel
Topografyası, Çeviren: Ülker Sayın, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
Sâî Çelebi, Tezkiretü'l-Bünyân,
1315, Kütüphâne-i İkdâm, İst., 1315, s. 44;
Sezen, Ziya Nur, 1993. Ayakapı Hamamı, DBİA, Tarih Vakfı
Yayınları, C.1 İçinde 437b-c
Tanışık, İbrahim Hilmi, 1943. İstanbul Çeşmeleri, I ,
Maarif Vekilliği Yayınları, Maarif Matbaası, İstanbul
Yorumlar
Yorum Gönder